Plan pracy biblioteki

Rok szkolny 2019/2020

PRACA PEDAGOGICZNA

  • Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji informacyjnej i medialnej uczniów, kształcenia ustawicznego i  wszechstronnego rozwoju ucznia
  • Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł
  • Organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego
  • Przypomnienie uczniom Regulaminu Biblioteki Szkolnej
  • Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek.
  • Uczenie poszanowania książek oraz poprawnego zachowania się w bibliotece.
  • Rozpoznawanie i kierowanie zainteresowaniami literackimi ,rozwijanie kultury czytelniczej
  • Inspirowanie czytelnictwa poprzez: reklamowanie książek, udzielanie porad
  • i wskazówek w wyborach czytelniczych, konkursów czytelniczych
  • Przygotowanie użytkowników do korzystania z różnorodnych źródeł informacji
  • Pasowanie na Czytelnika
  • Udostępnianie księgozbioru indywidualnym czytelnikom
  • Udostępnianie materiałów bibliotecznych na zajęcia edukacyjne.
  • Pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
  • Pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat.
  • Udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek, udzielanie porad bibliotecznych, rzeczowych, tekstowych.
  • Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i uzdolnień uczniów.
  • Pomoc w wyszukiwaniu i kompletowaniu materiałów potrzebnych do konkursów
  • Wykaz najlepiej czytających klas w pierwszym semestrze i całym roku szkolnym
  • Współpraca ze środowiskiem szkolnym, pozaszkolnym, rodzicami
  • Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej ucznia.
  • Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela
  • Zbieranie wśród nauczycieli zapotrzebowania na wydawnictwa metodyczne i materiały do zajęć.
  • Współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
  • Doskonalenie zawodowe, podnoszenie kwalifikacji, samokształcenie
  • Udział w konferencjach szkoleniowych, kursach, warsztatach.
  • Praca w zespołach, wymiana doświadczeń.
  • Doskonalenie warsztatu pracy : zapoznawanie się z nowościami metodycznymi i wydawniczymi.

PRACE BIBLIOTECZNO – TECHNICZNE                           

  • Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki.
  • Sprawozdawczość półroczna i roczna.
  • Prowadzenie statystyki dziennej, półrocznej i rocznej.
  • Uzgodnienie wartości księgozbioru z ewidencją księgowości.
  • Organizacja udostępniania zbiorów, gromadzenie, opracowanie, selekcja, konserwacja
  • Uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych.
  • Ewidencja – bieżące prowadzenie księgi inwentarzowej
  • Opracowywanie zbiorów – klasyfikacja wg UKD, katalogowanie, techniczne opracowywanie książek.
  • Melioracja księgozbioru głównego i podręcznego.
  • Konserwacja zbiorów – oprawa w foliowe okładki i bieżąca naprawa książek.
  • Selekcja zbiorów – inwentaryzacja ubytków.
  • Organizacja warsztatu informacyjnego i dydaktycznego biblioteki
  • Analiza czytelnictwa indywidualnych uczniów; opracowanie okresowych wykazów czytelnictwa poszczególnych klas.
  • Prace administracyjne
  • Aktualizacja wykazu uczniów i kartoteki czytelników; założenie kart dla uczniów kl. I.
  • Dbanie o estetykę wypożyczalni i czytelni.
  • Pozyskiwanie nowych książek do biblioteki
  • Zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym; odbiór książek i sprawdzenie ich stanu.
  • Uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej
  • Zakup, ewidencja, wypożyczanie i zwrot podręczników
  • Współpraca z wydawnictwami

     

Wydrukuj tę stronę