Plan pracy biblioteki szkolnej Szkoły podstawowej nr 42 w Sosnowcu na rok szkolny 2017/2018

PRACA PEDAGOGICZNA  Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji informacyjneji medialnej uczniów, kształcenia ustawicznego i wszechstronnego rozwoju ucznia Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł
  • Organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego
  • Przypomnienie uczniom Regulaminu Biblioteki Szkolnej i Regulaminu Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej.
  • Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek.
  • Uczenie poszanowania książek oraz poprawnego zachowania się w bibliotece.
  • Ułatwienie możliwości indywidualnego zdobywania i przetwarzania informacji dostępnych przez sieć Internet w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej.
Rozpoznawanie i kierowanie zainteresowaniami literackimi ,rozwijanie kultury czytelniczej Inspirowanie czytelnictwa poprzez:
  • reklamowanie książek,
  • udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych,
  • konkursów czytelniczych: „ MUSISZ PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ”

Przygotowanie użytkowników do korzystania z różnorodnych źródeł informacji

  • Pasowanie na Czytelnika
  • Udostępnianie księgozbioru indywidualnym czytelnikom
  • Udostępnianie materiałów bibliotecznych na zajęcia edukacyjne.
  • Pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
  • Pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat.
  • Udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek, udzielanie porad bibliotecznych, rzeczowych, tekstowych.
  • „Edukacja czytelnicza i medialna”.

Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i wyzwalanie postaw

  • Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i uzdolnień uczniów.
  • Pomoc w wyszukiwaniu i kompletowaniu materiałów potrzebnych do konkursów
  • Wykaz najlepiej czytających klas w pierwszym semestrze i całym roku szkolnym
Współpraca ze środowiskiem szkolnym, pozaszkolnym, rodzicami
  • Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej ucznia.
  • Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela
  • Zbieranie wśród nauczycieli zapotrzebowania na wydawnictwa metodyczne i materiały do zajęć.
  • Współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.

Doskonalenie, podnoszenie kwalifikacji, samokształcenie

  • Udział w konferencjach szkoleniowych, kursach, warsztatach.
  • Praca w zespołach, wymiana doświadczeń.
  • Doskonalenie warsztatu pracy : zapoznawanie się z nowościami metodycznymi i wydawniczymi.
  • Samokształcenie

 

PRACE BIBLIOTECZNO – TECHNICZNE

  • Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki.
  • Prowadzenie dziennika bibliotecznego.
  • Sprawozdawczość półroczna i roczna.
  • Prowadzenie statystyki dziennej, półrocznej i rocznej.
  • Uzgodnienie wartości księgozbioru z ewidencją księgowości.

Organizacja udostępniania zbiorów, gromadzenie, opracowanie, selekcja, konserwacja

  • Uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych.
  • Ewidencja - bieżące prowadzenie księgi inwentarzowej w formie papierowej i jednoczesna wsteczna ewidencja komputerowa z wykorzystaniem programu MOL
  • Opracowywanie zbiorów - klasyfikacja wg UKD, katalogowanie, techniczne opracowywanie książek.
  • Melioracja księgozbioru głównego i podręcznego.
  • Konserwacja zbiorów – oprawa w foliowe okładki i bieżąca naprawa książek.
  • Selekcja zbiorów - inwentaryzacja ubytków.
Organizacja warsztatu informacyjnego i dydaktycznego biblioteki
  • Tworzenie elektronicznej bazy danych –praca z programem MOL
  • Analiza czytelnictwa indywidualnych uczniów; opracowanie okresowych wykazów czytelnictwa poszczególnych klas.

Prace administracyjne

  • Prowadzenie dokumentacji bibliotecznej, ewidencji przychodów i ubytków.
  • Aktualizacja wykazu uczniów i kartoteki czytelników; założenie kart dla uczniów kl. I.
  • Dbanie o estetykę wypożyczalni i czytelni.
  • Pozyskiwanie nowych książek do biblioteki
  • Zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym; odbiór książek i sprawdzenie ich stanu.
  • Uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej.

mgr Marzena Fornalczyk – Kluk