W SOSNOWCU DO REALIZACJI W LATACH 2015 – 2016
wychowawczego stanowią:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Konwencja Praw Dziecka
- Statut Szkoły
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
Wychowanie to proces zmierzający do ukształtowania człowieka myślącego,
wrażliwego, który potrafi brać, ale
i dawać, zachowującego poczucie odrębności, ale otwartego na potrzeby
innych.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka w wymiarze
intelektualnym, etycznym, emocjonalnym, społecznym i zdrowotnym. - Przygotowanie uczniów do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej
i społeczności szkolnej. - Przygotowanie młodego człowieka do życia w rodzinie, społeczności
lokalnej, ojczyźnie, Europie i świecie.
- Rozwijanie społecznej aktywności uczniów na terenie klasy, szkoły.
- Kształtowanie pozytywnych wzorców zachowania, współpraca i zdrowa
rywalizacja. - Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów z rówieśnikami, dorosłymi.
- Współpraca z rodziną
ZADANIA SZKOŁY, JAKO ŚRODOWISKA
WYCHOWAWCZEGO:
- Dbałość wychowawców o wszechstronny rozwój psychofizyczny ucznia.
- Współdziałanie domu, szkoły i środowiska w procesie wychowawczym.
- Kształtowanie i rozwijanie osobowości ucznia, jego zainteresowań, możliwości
samorealizacji. - Wychowanie uczniów w poszanowaniu samego siebie i innych, mienia własnego i
społecznego. - Kształtowanie postaw pozytywnego i właściwego reagowania w trudnych
sytuacjach.
PRZYSZŁY ABSOLWENT SZKOŁY:
- Jest myślący i wrażliwy.
- Zna swoje mocne strony i potrzeby innych ludzi.
- Potrafi zdobywać potrzebne informacje.
- Potrafi zagospodarować twórczo swój wolny czas.
- Potrafi rozwijać swoje zainteresowania.
- Potrafi wyrazić swoje zdanie i umie je uzasadnić.
- Potrafi szanować przyrodę.
- Umie się uczyć.
- Umie korzystać z różnych źródeł wiedzy.
- Umie korzystać z dóbr kultury.
- Umie radzić sobie w trudnych sytuacjach.
- Jest ambitny, tolerancyjny, koleżeński.
- Stosuje zasady dobrego wychowania.
- Szanuje mienie społeczne.
- Stosuje poznaną wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu problemów.
- Preferuje zdrowy styl życia.
TREŚCI PROGRAMU:
Dział | Tematyka | Sposoby realizacji | Osoby realizujące |
MÓJ DOM, MOJA RODZINA |
|
Pogadanki na zajęciach edukacyjnych. Konkursy plastyczne. Wspólne obchodzenie świąt i uroczystości szkolnych wspólnie z członkami rodzin. Uczestniczenie w lekcjach otwartych rodziców, dziadków, rodzeństwa. Prowadzenie zajęć przez rodziców np. Mój ciekawy zawód. Wspólne czytanie książek. Pogadanki na zajęciach z wychowawcą. |
Rodzice, dziadkowie, nauczyciele, rodzeństwo, wychowawcy świetlicy. |
TWORZYMY GRUPĘ | Integracja zespołu klasowego poprzez wspólne imprezy szkolne, klasowe i lokalne. Kultura zachowania, życzliwość , uczynność i zasady zdrowej rywalizacji. Ja w grupie rówieśniczej. |
Pogadanki, warsztaty, zajęcia
z wychowawcą, imprezy szkolne, wspólne wyjścia do kina, teatru. |
Nauczyciele, wychowawcy, rodzice. |
JA WOBEC PRAWA |
|
Zapoznanie ze Statutem Szkoły. Zapis w dzienniczku, pogadanki, Zebrania samorządu, Konkurs: “Absolwent Roku”, “Uczeń Roku”. Zapoznanie uczniów z prawami dziecka. |
Nauczyciele, wychowawcy, wychowawcy świetlicy, pedagog szkolny. |
Z POTRZEBY SERCA |
|
Pogadanki, sadzenie żonkili, koncerty, jasełka, występy teatrzyku, konkursy, akcje charytatywne. |
Wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy, Zainteresowani nauczyciele i rodzice, |
PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI |
|
Zajęcia socjoterapeutyczne Zajęcia indywidualne dla uczniów. Zajęcia dla uczniów klas I -VI Klasy I – VI. Scenki, pogadanki, wyjazdy. Konkursy, lekcje teatralne i biblioteczne, dyskoteki, akademie, wigilia klasowa, jasełka, akcje |
Samorząd Uczniowski, pedagog, Szkolne koło PCK. Socjoterapeuta, nauczyciele, terapeuci, wychowawcy, wychowawcy świetlicowi, pedagog szkolny, bibliotekarz, rodzice Nauczyciele, wychowawcy, zainteresowani nauczyciele, nauczyciele historii, nauczyciele j. polskiego. |
MOJA MAŁA OJCZYZNA |
|
Godziny wychowawcze, wycieczki regionalne, konkursy, imprezy szkolne, akademie, prelekcje, lekcje muzealne, warsztaty w muzeum. |
Bibliotekarz
Nauczyciele, wychowawcy. Rodzice, nauczyciele przyrody, historii. |
EKOLOGIA |
|
Konkursy, turniej ekologiczny, akcje promujące ekologiczny styl życia, sprzątanie świata. Apel, konkursy, akcja sprzątania bliskiego otoczenia. Akcja segregacji odpadów. Zbiórka zużytych baterii i makulatury, puszek, zakrętek. |
Nauczyciele, SU.
Pedagog szkolny |
EWALUACJA PROGRAMU:
Oczekiwane efekty i ich ewaluacja:
- Frekwencja: udział uczniów w zajęciach, konkursach
- Osiągnięcia w konkursach i zwodach sportowych.
- Ankiety dla uczniów i rodziców.