- Zespół Szkół nr 2 w Sosnowcu - https://sp42.sosnowiec.pl -

Złote Szkoły NBP – kolejna edycja

Lekcja z ekonomią Debata szkolna Warsztat uczniowski


Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do środowisk szkolnych. ldeą programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.
 
Nasze sukcesy
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 42 W SOSNOWCU
 
Zdobyte tytuły „Złota Szkoła NBP”

1 edycja 2020/2021
2 edycja 2021/2022
 
Nasze nagrody
1 edycja – Nagroda Specjalna
2 edycja – I miejsce za warsztat uczniowski
 

Temat przewodni III edycji programu

POZNAJEMY BANK CENTRALNY

 
Drużynę Ambasadorów  Edukacji Ekonomicznej w naszej szkole tworzą: Weronika Czaja, Maja Śledzikowska, Piotr Pabiańczyk, Bartosz Olszak, Alan Jakubowski, Filip Broda, Kir Berezhnyi, Filip Breur, Dawid Wilczek i Piotr Winkler.
 

Zadania aktualnej edycji
 
Lekcja z ekonomią

Zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji na temat „Poznajemy bank centralny” w ramach dowolnego przedmiotu. Lekcja powinna mieć charakter interdyscyplinarny, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Lekcja lub cykl lekcji mogą być przeprowadzone przez jednego lub kilku nauczycieli różnych przedmiotów, dla jednej lub wielu różnych grup uczestników. Przykładowo: na lekcji podstaw przedsiębiorczości można dowiedzieć się, czym bank centralny różni się od innych banków oraz jaką rolę pełni NBP w polskim systemie bankowym, a na lekcji chemii poznać zabezpieczenia polskich banknotów i sprawdzić, z czego zrobione są monety.
 
Debata szkolna

Zadanie polega na organizacji debaty na temat „Poznajemy bank centralny” z zaangażowaniem jak największej liczby uczestników. Można wybrać dowolną formę debaty, np.: debaty „za i przeciw”, dyskusji moderowanej czy debaty panelowej. Debata może być przeprowadzona w szkole lub dowolnym miejscu. Można ją również zorganizować przy użyciu dostępnych aplikacji internetowych do wideokonferencji. W debacie mogą uczestniczyć eksperci, którzy powinni wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem z zakresu tematu edycji. Ekspertami mogą być np. przedstawiciele instytucji publicznych, uczelni lub innych placówek naukowych.
 
Warsztat uczniowski

Zadanie polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu przez uczniów należących do drużyny zajęć edukacyjnych dla uczestników, które będą dotyczyć tematu „Poznajemy bank centralny”. Warsztat może być poprowadzony np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej, gry symulacyjnej czy studium przypadku, z użyciem materiałów edukacyjnych takich jak np. prezentacja, karty pracy. Można przeprowadzić jeden warsztat lub cykl zajęć. Przy przygotowaniu warsztatu uczniowie mają wsparcie opiekuna merytorycznego, którym może być nauczyciel ze szkoły, z uczelni lub innej placówki naukowej. Warsztat może odbyć się w szkole lub w innym miejscu.


Lekcja z ekonomią Debata szkolna Warsztat uczniowski

 
Jak działa program?
 
W szkole, która ubiega się o tytuł Złotej Szkoły NBP, zawiązuje się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna musi składać się z min. 2 nauczycieli i min. 5 uczniów a maks. 10 uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel koordynator, który ma zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna zdobywa niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza zadania programu. Na koniec nauczyciele należący do drużyny wysyłają relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP dostępnej pod adresem: zloteszkoly.nbp.pl.
 
Uczestnicy

Do udziału w programie zapraszamy nauczycieli i uczniów szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych. Nauczyciele mogą uczyć dowolnego przedmiotu. Każda szkoła i każdy nauczyciel mogą być zgłoszeni do programu jeden raz w danej edycji.
 

Jak zdobyć tytuł Złotej Szkoły NBP i nagrody

O tytuł „Złotej Szkoły NBP” ubiegają się szkoły, które zdobyły najwięcej punktów za zrealizowane trzy zadania poświęcone tematowi przewodniemu edycji. Na podstawie rankingu szkół NBP określa próg punktowy, który decyduje o przyznaniu tytułu. Spośród Złotych Szkół NBP nagrody pieniężne otrzymują te, które najlepiej wykonały zadania danej edycji programu.
W szkole, która ubiega się o tytuł „Złotej Szkoły NBP” i nagrody, zawiązuje się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna to minimum dwóch nauczycieli i od pięciu do dziesięciu uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel-koordynator, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna opracowuje pomysły na wykonanie 3 zadań, które następnie przeprowadza w szkole. Na koniec nauczyciele należący do drużyny do 27 marca 2023 r. wysyłają relację z wykonania zadań za pośrednictwem platformy.


Lekcja z ekonomią Debata szkolna Warsztat uczniowski

 
Spośród wszystkich Złotych Szkół NBP III edycji szkoły, które najlepiej wykonały zadania programu, otrzymają następujące nagrody pieniężne.

 

24 nagrody za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia w każdej z trzech kategorii zadań, w dwóch oddzielnych pulach: dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych:

I miejsce 10 000 zł

II miejsce 8 000 zł

III miejsce 6 000 zł

Wyróżnienie 4000 zł

100 nagród w wysokości 2 000 zł

za najlepiej wykonane wszystkie zadania edycji – po 50 nagród dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

2 nagrody dla najlepszych Złotych Szkół NBP III edycji:

Nagroda Specjalna 15 000 zł

dla Złotej Szkoły NBP, która wyróżni się oryginalnością pomysłów na realizację zadań i zaangażowaniem w popularyzację wiedzy ekonomicznej związanej z tematem edycji

Nagroda Prezesa NBP 15 000 zł

dla Złotej Szkoły NBP za innowacyjną i najbardziej inspirującą realizację zadań programu edycji

Harmonogram III edycji

Koordynator szkolny: Jolanta Czapla


Lekcja z ekonomią Debata szkolna Warsztat uczniowski