Lekcja z ekonomią | Debata szkolna | Warsztat uczniowski |
Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do środowisk szkolnych. ldeą programu jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.
Nasze sukcesy
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 42 W SOSNOWCU
Zdobyte tytuły „Złota Szkoła NBP”
1 edycja 2020/2021
2 edycja 2021/2022
Nasze nagrody
1 edycja – Nagroda Specjalna
2 edycja – I miejsce za warsztat uczniowski
Temat przewodni III edycji programu
POZNAJEMY BANK CENTRALNY
Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej w naszej szkole tworzą: Weronika Czaja, Maja Śledzikowska, Piotr Pabiańczyk, Bartosz Olszak, Alan Jakubowski, Filip Broda, Kir Berezhnyi, Filip Breur, Dawid Wilczek i Piotr Winkler.
Zadania aktualnej edycji
Lekcja z ekonomią
Zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji na temat „Poznajemy bank centralny” w ramach dowolnego przedmiotu. Lekcja powinna mieć charakter interdyscyplinarny, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Lekcja lub cykl lekcji mogą być przeprowadzone przez jednego lub kilku nauczycieli różnych przedmiotów, dla jednej lub wielu różnych grup uczestników. Przykładowo: na lekcji podstaw przedsiębiorczości można dowiedzieć się, czym bank centralny różni się od innych banków oraz jaką rolę pełni NBP w polskim systemie bankowym, a na lekcji chemii poznać zabezpieczenia polskich banknotów i sprawdzić, z czego zrobione są monety.
Debata szkolna
Zadanie polega na organizacji debaty na temat „Poznajemy bank centralny” z zaangażowaniem jak największej liczby uczestników. Można wybrać dowolną formę debaty, np.: debaty „za i przeciw”, dyskusji moderowanej czy debaty panelowej. Debata może być przeprowadzona w szkole lub dowolnym miejscu. Można ją również zorganizować przy użyciu dostępnych aplikacji internetowych do wideokonferencji. W debacie mogą uczestniczyć eksperci, którzy powinni wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem z zakresu tematu edycji. Ekspertami mogą być np. przedstawiciele instytucji publicznych, uczelni lub innych placówek naukowych.
Warsztat uczniowski
Zadanie polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu przez uczniów należących do drużyny zajęć edukacyjnych dla uczestników, które będą dotyczyć tematu „Poznajemy bank centralny”. Warsztat może być poprowadzony np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej, gry symulacyjnej czy studium przypadku, z użyciem materiałów edukacyjnych takich jak np. prezentacja, karty pracy. Można przeprowadzić jeden warsztat lub cykl zajęć. Przy przygotowaniu warsztatu uczniowie mają wsparcie opiekuna merytorycznego, którym może być nauczyciel ze szkoły, z uczelni lub innej placówki naukowej. Warsztat może odbyć się w szkole lub w innym miejscu.
Lekcja z ekonomią | Debata szkolna | Warsztat uczniowski |
Jak działa program?
W szkole, która ubiega się o tytuł Złotej Szkoły NBP, zawiązuje się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna musi składać się z min. 2 nauczycieli i min. 5 uczniów a maks. 10 uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel koordynator, który ma zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna zdobywa niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza zadania programu. Na koniec nauczyciele należący do drużyny wysyłają relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP dostępnej pod adresem: zloteszkoly.nbp.pl.
Uczestnicy
Do udziału w programie zapraszamy nauczycieli i uczniów szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych. Nauczyciele mogą uczyć dowolnego przedmiotu. Każda szkoła i każdy nauczyciel mogą być zgłoszeni do programu jeden raz w danej edycji.
Jak zdobyć tytuł Złotej Szkoły NBP i nagrody
O tytuł „Złotej Szkoły NBP” ubiegają się szkoły, które zdobyły najwięcej punktów za zrealizowane trzy zadania poświęcone tematowi przewodniemu edycji. Na podstawie rankingu szkół NBP określa próg punktowy, który decyduje o przyznaniu tytułu. Spośród Złotych Szkół NBP nagrody pieniężne otrzymują te, które najlepiej wykonały zadania danej edycji programu.
W szkole, która ubiega się o tytuł „Złotej Szkoły NBP” i nagrody, zawiązuje się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna to minimum dwóch nauczycieli i od pięciu do dziesięciu uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel-koordynator, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna opracowuje pomysły na wykonanie 3 zadań, które następnie przeprowadza w szkole. Na koniec nauczyciele należący do drużyny do 27 marca 2023 r. wysyłają relację z wykonania zadań za pośrednictwem platformy.
Lekcja z ekonomią | Debata szkolna | Warsztat uczniowski |
Spośród wszystkich Złotych Szkół NBP III edycji szkoły, które najlepiej wykonały zadania programu, otrzymają następujące nagrody pieniężne.
24 nagrody za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia w każdej z trzech kategorii zadań, w dwóch oddzielnych pulach: dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych:
I miejsce 10 000 zł
II miejsce 8 000 zł
III miejsce 6 000 zł
Wyróżnienie 4000 zł
100 nagród w wysokości 2 000 zł
za najlepiej wykonane wszystkie zadania edycji – po 50 nagród dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych
2 nagrody dla najlepszych Złotych Szkół NBP III edycji:
Nagroda Specjalna 15 000 zł
dla Złotej Szkoły NBP, która wyróżni się oryginalnością pomysłów na realizację zadań i zaangażowaniem w popularyzację wiedzy ekonomicznej związanej z tematem edycji
Nagroda Prezesa NBP 15 000 zł
dla Złotej Szkoły NBP za innowacyjną i najbardziej inspirującą realizację zadań programu edycji
Harmonogram III edycji
- 1 grudnia 2022 r. – start III edycji
- 27 marca 2023 r. – termin przesyłania relacji w wykonanych zadań
- w maju 2023 r. – ogłoszenie wyników
Koordynator szkolny: Jolanta Czapla
Lekcja z ekonomią | Debata szkolna | Warsztat uczniowski |