- Zespół Szkół nr 2 w Sosnowcu - https://sp42.sosnowiec.pl -

Debata szkolna

Lekcja z ekonomią Złote Szkoły NBP Warsztat uczniowski

1. Scenariusz debaty

2. Przebieg debaty
 
          Debata szkolna należąca do programu Złote Szkoły NBP miała miejsce 11 lutego 2022r. poprzez platformę Microsoft Teams. Brała w niej udział drużyna ambasadorów edukacji ekonomicznej, zaproszeni eksperci finansowi oraz wielu uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Tematem tej debaty było “Uczę się bezpiecznie zarządzać finansami osobistymi”. Była to kulminacja programu warsztatów uczniowskich i lekcji z ekonomią, jako część programu Złote Szkoły NBP.
 
          Wydarzenie to rozpoczęło się od przedstawienia i powitania ekspertów, którzy brali w nim udział, przez prowadzącego – Macieja Ryszkę. Ekspertami byli:
 

 
          Po przedstawieniu uczestników rozpoczęła się właściwa część debaty, podczas której chętni do zadawania pytań, wywołani przez prowadzącego, prosili o odpowiedź wybranego eksperta, którego wskazywali zadając pytanie. Pytania dotyczyły tematu przewodniego debaty” Bezpieczni w finansach osobistych”.
 
          Przedstawię teraz w skrócie tematy, którymi zajmował się każdy ekspert oraz sparafrazuję jedno lub dwa wybrane pytania wraz z odpowiedziami, które padły w czasie debaty.
 
          Przykładowo, pani Gabrieli Rebizant, która tłumaczyła zawiłości bankowości i radziła jak bezpiecznie brać kredyty, i kiedy należy to robić zadano pytanie: Czy warto pożyczać pieniądze od banku? Odpowiedziała, że zależy to od tego z jakiego powodu to robimy, nie warto pożyczać pieniędzy na zachcianki, ale można to robić na ważne potrzeby, lub żeby sfinansować inwestycję w naszą firmę. Spytano ją również o to, dlaczego szybkie pożyczki są ryzykowne? Są one ryzykowne dlatego, że można je bardzo łatwo zaciągnąć, są one oferowane przez prywatne firmy a nie banki, więc nie jest sprawdzana nasza zdolność do ich spłacenia i udzielane na krótki okres, ale mają bardzo wysokie oprocentowanie. Bardzo łatwo jest również popaść przez nie w spiralę zadłużenia, biorąc kolejne pożyczki, aby spłacić poprzednie.
 
          Panią Zofię Koninę, której zagadnieniem były oszustwa finansowe w internecie i jak się przed nimi chronić zapytano o to, jakie elementy wiadomości e-mail, sms lub innej – są podejrzane, powinny wzbudzić naszą czujność, lub są oznakami, że może to być oszustwo? Takowymi elementami mogą być między innymi: Podejrzane adresy nadawcy i odpowiedzi, bo duże firmy czy banki nie korzystałyby z prywatnych serwisów e-mail jak Gmail lub Interia, może to być też presja czasu wywierana poprzez wyrażenia takie jak “Szef już wyszedł , a ja muszę wysłać przelew” albo “Spadek zostanie zabrany przez bank dnia…” Kiedy się spieszymy to podejmujemy mniej przemyślane decyzje. Należy również zwracać uwagę na literówki lub dziwne konstrukcje zdań. Może to oznaczać, że rzekoma ‘polska organizacja’ jest oszustem korzystającym z automatycznego tłumacza. Ważne jest też to, aby znać dobrze powód płatności, nie płacić tylko dlatego że widzimy nazwę i logo naszego banku. Zapytano ją również o phishing. Dowiedzieliśmy się, że phishing to praktyka, w której oszust podszywa się pod jakąś organizację i podając nam choćby fałszywy link, na którym mamy się zalogować, zdobywa nasze dane osobiste. Nie korzysta wtedy z żadnych sposobów hakowania kont i łamania zabezpieczeń, tylko ze sztuczek socjotechnicznych, przez które sami podajemy mu na przykład hasło do konta w banku.
 
          Pani Marzena Damska która zajmowała się bankowością mobilną i elektroniczną oraz tym jak z nich bezpiecznie korzystać odpowiedziała na pytanie: Jak chronić się korzystając z bankowości mobilnej? Poradziła, że należy pilnować telefonu, logować się tylko z własnego urządzenia, zawsze mieć aktualne systemy operacyjne i ochronę, zabezpieczać urządzenia i aplikacje bankowe pin-em lub hasłem i nie podawać ich nikomu. Zmieniać je co jakiś czas, sprawdzać komu wysyłamy przelew czy kod BLIK, włączyć powiadomienia o transakcjach i być bardzo uważnym w każdej sytuacji.
 
          Pani Barbara Glowienka również zajmowała się kredytami i pożyczkami. Zapytano ją między innymi, czy należy bać się zawierania zobowiązań finansowych? Odpowiedziała na to pytanie, że jeśli mamy odpowiednią wiedzę, aby przeczytać i zrozumieć umowę, którą podpisujemy, to nie ma powodu, aby się jej obawiać. Zapytano ją również o to, na co należy zwracać uwagę odstępując od podpisanej umowy kredytu. Najważniejszy w tej sytuacji jest czas, bo według przepisów na odstąpienie od takiej umowy bez dodatkowych opłat umowy mamy czternaście dni. Informację o odstąpieniu od umowy składamy do banku w formie fizycznej, należy też sprawdzić czy środki za opłaty przy zawarciu umowy zostały nam zwrócone, a następnie oddać pożyczone pieniądze, produkt, na który wzięliśmy kredyt lub jego równowartość w pieniądzach.
 
          Pan Jacek Jakubiuk mówił o oszczędzaniu i inwestowaniu, pracuje też w branży złota, dlatego został zapytany jak ta branża wygląda oraz czy zdarzają się tam często oszuści? Odpowiedział, że w branży złota, jak w każdej, gdzie stawką są duże pieniądze, oszustwa są bardzo częste i jej pracownicy muszą być gotowi na sztuczki nieuczciwych klientów. Przybliżył również konkretne sposoby oszustwa z którymi się spotkał. Oszust mógł na przykład wykorzystując luki w systemach informatycznych banków kupić złoto za cudze pieniądze a następnie za pomocą fałszywego dowodu osobistego odebrać kruszec i upłynnić zanim ktokolwiek zdąży go schwytać. Spytano go także o rady dotyczące oszczędzania na przykład o to jakie są najskuteczniejsze sposoby oszczędzania. Najważniejsze przy oszczędzaniu jest to, żeby schować pieniądze przed samym sobą. Należy znaleźć miejsce, do którego nie mamy łatwego dostępu, może to być skarbonka, konto oszczędnościowe, lub nawet kieszeń kurtki zimowej schowanej na lato do szafy.
 
          Pan Piotr Pałgan tłumaczył jakie prawa mamy jako konsumenci danego produktu lub usługi, specjalizuje się jednak w handlu nieruchomościami. Zadano mu pytanie: Co, oprócz praw konsumenta, chroni klienta po podpisaniu umowy pośrednictwa zakupu albo sprzedaży nieruchomości? Dowiedzieliśmy się, że pośrednik ma obowiązek posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, więc jeśli po zakupie odkryjemy na nieruchomości ukrytą wadę to mamy prawo skorzystać z tego ubezpieczenia.
 
          Na zakończenie, gdy wszystkie pytania zostały zadane głos zabrała Pani Dyrektor szkoły, magister Agnieszka Czernek. Podziękowała ona zarówno ekspertom, za przybycie, jak i ambasadorom edukacji ekonomicznej za organizację spotkań, warsztatów i debaty. Następnie podziękowania złożył również prowadzący debaty oraz niektórzy z ekspertów.
 

3. Relacja z debaty


 
4. Relacja on-line na facebooku szkoły

5. Fanpage do debaty na facebooku

6. Infografika z debaty

7. Artykuł
Debata szkolna “Złote Szkoły NBP”
 
          W piątek 11.02 odbyła się podsumowująca program złotych szkół debata. Podczas tego wydarzenia ambasadorzy edukacji ekonomicznej w naszej szkole zadawali pytania zaproszonym ekspertom, a oni na nie odpowiadali.
 
         Temat debaty brzmiał “Uczę się bezpiecznie zarządzać finansami osobistymi” i uczyliśmy się na niej właśnie o bezpieczeństwie finansowym m.in. o tym jak nie dać się oszukać w Internecie, jak bezpiecznie brać kredyty i pożyczki i jakie prawa przysługują nam jako konsumentom danego produktu czy usługi.
 
          Jak już wspomniałem była to konkluzja programu warsztatów uczniowskich i lekcji z ekonomią, każde z nich – łącznie z debatą – przyniosło nam, uczniom, dużą ilość wiedzy na temat tego jak bezpiecznie poruszać się i skutecznie korzystać z bardzo skomplikowanego świata finansów, z którym problemy miewają nawet dorośli. Jest to bardzo dobra inicjatywa, zarówno ze strony NBP jak i nauczycieli organizujących w swoich szkołach te programy, ponieważ ta wiedza i umiejętności przydadzą się każdemu.

Maciej Ryszka, klasa 8a

 
8. Fotorelacja

Podziękowania dla ekspertów


Lekcja z ekonomią Złote Szkoły NBP Warsztat uczniowski