Złote Szkoły NBP – V edycja 2024/2025

Nasza szkoła  przystąpiła do ogólnopolskiego programu Złote Szkoły NBP V edycja. Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program skierowany do środowisk szkolnych. Jego ideą jest aktywizowanie nauczycieli i uczniów do podejmowania działań kształtujących kompetencje ekonomiczne.

Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej w szkole tworzą uczniowie klas ósmych i siódmych: Amelia Kucab, Iga Kowalik, Bartłomiej Bubel, Oliwia Wasiluk, Ewelina Łyczko, Mikołaj Ślęzak, Jakub Bartela, Dmytro Poliakov, Justyna Wołoch. Koordynator szkolny: mgr Jolanta Czapla.


Temat przewodni  V edycji programu:
„CYBERBEZPIECZNE FINANSE”

 

Zakres merytoryczny tematu V edycji

 
Cyberbezpieczni w obliczu zagrożeń

W jaki sposób skutecznie zwiększać cyberświadomość i dlaczego ma to kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa finansowego? Na co trzeba uważać w sieci? Jakie zachowania i działania mogą narazić na utratę danych lub środków finansowych? Jak bank działa na rzecz bezpiecznych, łatwych i dostępnych usług płatniczych dla konsumenta również w obliczu sytuacji kryzysowych (pandemia, wojna)? Jakie są metody ochrony przed cyberprzestępstwami finansowymi?
Cyberbezpieczna bankowość internetowa i mobilna
Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej i mobilnej? Jak bezpiecznie płacić za zakupy w internecie? Jak chronić swoje pieniądze w sieci?
 
Cyberbezpieczna karta płatnicza

Jakie trzeba zachować zasady bezpieczeństwa, płacąc kartą płatniczą? W jaki sposób bank centralny nadzoruje systemy płatnicze i rozliczeniowe w Polsce?
 
Cyberbezpieczne dane osobowe
Jak chronić swoje dane w sieci? Jak zachować się w przypadku cyberprzestępstwa? Jakie są procedury zgłaszania kradzieży i wyłudzeń danych? Jak bezpiecznie zawierać zobowiązania finansowe online?
 
Cyberprzezorni w sytuacjach kryzysowych

W jaki sposób bank centralny wspiera system bankowy, w tym działania, które podejmuje w ramach Komitetu Stabilności Finansowej i sieci bezpieczeństwa finansowego? Znaczenie gotówki jako gwaranta obrotu pieniężnego w sytuacji zmaterializowania się masowego ataku cybernetycznego lub przerw w dostawach prądu. Dlaczego korzystanie z gotówki pozwala chronić dane osobowe nie tylko w sytuacjach kryzysowych?
 
Trzy zadania obligatoryjne
 
Lekcja z ekonomią

Zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji szkolnej na temat „Cyberbezpieczne finanse” w ramach dowolnego przedmiotu. Lekcja powinna mieć interdyscyplinarny charakter, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Lekcja może być przeprowadzona raz lub wielokrotnie, przez jednego nauczyciela lub kilku nauczycieli różnych przedmiotów.
 
Debata szkolna

Zadanie polega na przeprowadzeniu przez uczniów debaty szkolnej poświęconej tematowi „Cyberbezpieczne finanse”. Można wybrać dowolną formę debaty. Debata może być przeprowadzona w szkole lub w dowolnym miejscu raz lub wielokrotnie dla jednej lub wielu grup uczestników.
 
Warsztat uczniowski

Zadanie polega na przeprowadzeniu przez uczniów z drużyny zajęć edukacyjnych dla uczestników na temat „Cyberbezpieczne finanse”. Można przeprowadzić jeden warsztat lub cykl zajęć. Uczniowie przeprowadzają warsztat samodzielnie, mając wsparcie opiekuna merytorycznego.
 
Eduakcja – nowe zadanie!

To zadanie, które Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej może wykonać dodatkowo oprócz trzech zadań obligatoryjnych. Zadanie polega na organizacji akcji edukacyjnej popularyzującej temat edycji w środowisku lokalnym. Można przeprowadzić jedną EduAkcję, na którą może się składać jedno lub wiele działań w dowolnej formie, z udziałem min. jednej grupy uczestników złożonej z przedstawicieli środowiska lokalnego. Do wykonania zadania trzeba przygotować i użyć min. jedno narzędzie edukacyjne, a następnie przedstawić je w relacji z zadania. Przewidziane są dwie nagrody za EduAkcję, które zostaną przyznane wyłącznie szkołom z tytułem „Złotej Szkoły NBP” zdobytym w danej edycji. Nagrody za EduAkcję mogą łączyć się z nagrodami za zadania obligatoryjne edycji.

Wydrukuj tę stronę

Przejdź do treści