Plan pracy biblioteki szkolnej
Szkoły podstawowej nr 42 w Sosnowcu
na rok szkolny 2020/2021
PRACA PEDAGOGICZNA
- Organizacja zbiorów i warsztatu informacyjnego
- Przypomnienie uczniom Regulaminu Biblioteki Szkolnej i Regulaminu Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej.
- Wdrażanie i zachęcanie uczniów do systematycznego odwiedzania biblioteki szkolnej i wypożyczania książek.
- Uczenie poszanowania książek oraz poprawnego zachowania się w bibliotece.
- Ułatwienie możliwości indywidualnego zdobywania i przetwarzania informacji dostępnych przez sieć Internet w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej.
Rozpoznawanie i kierowanie zainteresowaniami literackimi ,rozwijanie kultury czytelniczej
Inspirowanie czytelnictwa poprzez:
- reklamowanie książek,
- udzielanie porad i wskazówek w wyborach czytelniczych,
- konkursów czytelniczych:
„ MUSISZ PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ”
Przygotowanie użytkowników do korzystania z różnorodnych źródeł informacji
- Pasowanie na Czytelnika
- Udostępnianie księgozbioru indywidualnym czytelnikom
- Udostępnianie materiałów bibliotecznych na zajęcia edukacyjne.
- Pomoc w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
- Pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat.
- Udzielanie wskazówek czytelnikom korzystającym z wolnego dostępu do półek, udzielanie porad bibliotecznych, rzeczowych, tekstowych.
- „Edukacja czytelnicza i medialna”.
Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i wyzwalanie postaw
- Rozwijanie i utrwalanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i uzdolnień uczniów.
- Pomoc w wyszukiwaniu i kompletowaniu materiałów potrzebnych do konkursów
- Wykaz najlepiej czytających klas w pierwszym semestrze i całym roku szkolnym
Współpraca ze środowiskiem szkolnym, pozaszkolnym, rodzicami
- Wspomaganie realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej ucznia.
- Pomoc w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela
- Zbieranie wśród nauczycieli zapotrzebowania na wydawnictwa metodyczne i materiały do zajęć.
- Współpraca z nauczycielami w ramach realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych.
Doskonalenie, podnoszenie kwalifikacji, samokształcenie
- Udział w konferencjach szkoleniowych, kursach, warsztatach.
- Praca w zespołach, wymiana doświadczeń.
- Doskonalenie warsztatu pracy : zapoznawanie się z nowościami metodycznymi i wydawniczymi.
- Samokształcenie
PRACE BIBLIOTECZNO – TECHNICZNE
- Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki.
- Prowadzenie dziennika bibliotecznego.
- Sprawozdawczość półroczna i roczna.
- Prowadzenie statystyki dziennej, półrocznej i rocznej.
- Uzgodnienie wartości księgozbioru z ewidencją księgowości.
Organizacja udostępniania zbiorów, gromadzenie, opracowanie, selekcja, konserwacja
- Uzupełnianie zbiorów w miarę możliwości finansowych.
- Ewidencja – bieżące prowadzenie księgi inwentarzowej w formie papierowej i jednoczesna wsteczna ewidencja komputerowa z wykorzystaniem programu MOL
- Opracowywanie zbiorów – klasyfikacja wg UKD, katalogowanie, techniczne opracowywanie książek.
- Melioracja księgozbioru głównego i podręcznego.
- Konserwacja zbiorów – oprawa w foliowe okładki i bieżąca naprawa książek.
- Selekcja zbiorów – inwentaryzacja ubytków.
Organizacja warsztatu informacyjnego i dydaktycznego biblioteki
- Tworzenie elektronicznej bazy danych –praca z programem MOL
- Analiza czytelnictwa indywidualnych uczniów; opracowanie okresowych wykazów czytelnictwa poszczególnych klas.
Prace administracyjne
- Prowadzenie dokumentacji bibliotecznej, ewidencji przychodów i ubytków.
- Aktualizacja wykazu uczniów i kartoteki czytelników; założenie kart dla uczniów kl. I.
- Dbanie o estetykę wypożyczalni i czytelni.
- Pozyskiwanie nowych książek do biblioteki
- Zakończenie działalności biblioteki w roku szkolnym; odbiór książek i sprawdzenie ich stanu.
- Uzupełnienie i zamknięcie całej dokumentacji bibliotecznej.
mgr Renata Reczko