Program profilaktyczny

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 42
W SOSNOWCU DO REALIZACJI W LATACH 2015 – 2016

 

WSTĘP
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu jest nieodłącznym elementem Statutu Szkoły i wspólnie z programem wychowawczym realizuje cele wychowawczo – opiekuńcze oraz profilaktyczne. Głównym założeniem programu profilaktyki jest szeroko rozumiana działalność szkoły na rzecz zapobiegania zachowaniom ryzykownym oraz interwencja w sytuacjach wymagających zdecydowanej reakcji na niepożądane zjawiska i zachowania uczniów.
Program profilaktyki w swoich założeniach ma na celu wspomóc wychowawczą rolę rodziców, dostarczać wiedzy i przykładów na temat przestrzegania norm współżycia społecznego oraz przygotować uczniów do życia w dorosłym świecie ludzi odpowiedzialnych za swoje zachowania.

PODSTAWA PRAWNA
Podstawę prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych w ramach szkolnego programu profilaktyki stanowią:
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 72
  • Konwencja Praw Dziecka art. 3, 19,33
  • Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996r. nr 67, poz..329 z późniejszymi zmianami)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej, zapobiegawczej wśród młodzieży zagrożonych uzależnieniem
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31stycznia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002r. poz.96)
  • Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
  • Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV
  • Rozporządzenie 29 sierpnia 20014 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 29 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1150)
  • Statut Szkoły
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
proces zmierzający do ukształtowania człowieka myślącego, wrażliwego, który potrafi brać ale i dawać, zachowującego poczucie odrębności, ale otwartego na potrzeby innych.
  • Wspomaganie dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi
  • Ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia
  • Eliminowanie zachowań agresywnych

CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • Tworzenie w szkole atmosfery akceptacji i poczucia bezpieczeństwa wszystkim uczniom
  • Wyrabianie prawidłowych nawyków oraz postaw warunkujących zachowanie i pielęgnowanie zdrowia
  • Kształtowanie osobowości dziecka oraz umiejętności współżycia z otoczeniem

DIAGNOZA PROBLEMÓW WYSTĘPUJĄCYCH W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
Program profilaktyki został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i zachowań uczniów w Szkole Podstawowej nr 42 w Sosnowcu.
Na diagnozę składały się: wnioski z ankiety dla rodziców, uczniów, obserwacje, konsultacje z nauczycielami i rodzicami, rozmowy wychowawcze, analiza dokumentów szkoły.

Przeprowadzona diagnoza wykazała, że największymi problemami i zagrożeniami w szkole są:

  • umiejętności komunikacji interpersonalnej
  • przypadki stosowania przemocy, w tym cyberprzemocy
  • używanie wulgaryzmów
  • brak znajomości zasad współżycia w grupie, nadmierny egoizm
  • niska kultura osobista
  • trudności w nauce
  • przypadki palenia papierosów, picia nadmiaru napojów energetycznych

FORMY I METODY PRACY:

  • praca w parach
  • praca w grupach
  • mini wykłady
  • wykłady
  • rozmowy indywidualne
  • rozmowy kierowane
  • pogadanki
  • prelekcje
  • dyskusje
  • „burze mózgów”
  • gry i zabawy integracyjne
  • zajęcia w ramach godzin wychowawczych
  • zajęcia w trakcie realizacji poszczególnych przedmiotów
  • zajęcia socjoterapeutyczne
  • badania ankietowe
  • gry i zabawy dydaktyczne
  • drama
  • projekcje filmów
  • gazetki ścienne
  • zajęcia pozalekcyjne
  • uroczystości szkolne
  • apele okolicznościowe i porządkowe

STRATEGIE ODDZIAŁYWAŃ NA UCZNIÓW:
Działanie informacyjno – edukacyjne skierowane na:

  • kształtowanie postaw, wartości i umiejętności prozdrowotnych
  • skuteczne wykorzystywanie programów profilaktycznych

Działania alternatywne polegające na:

  • organizowaniu zajęć: sportowych, artystycznych, pozalekcyjnych, społecznych wdrażających uczniów do aktywnego i twórczego trybu życia

Działania interwencyjne:

  • praca indywidualna z dzieckiem i rodziną
  • organizowanie zajęć wspierających rozwój
  • wsparcie pedagogiczno – psychologiczne
  • interwencje wychowawcze
  • korzystanie z pomocy specjalistów

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ:

  • Dyrektor szkoły
  • Wicedyrektor
  • Pedagog szkolny
  • Wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy
  • Nauczyciele
  • Pracownicy szkoły
  • Rodzice uczniów
  • Pielęgniarka szkolna
  • Intendentka

SPODZIEWANE EFEKTY:

  • zmniejszenie liczby zachowań agresywnych w szkole
  • zdrowe odżywianie
  • wzrost poprawności językowej w mowie potocznej
  • utrwalenie zachowań asertywnych
  • empatia, tolerancja
  • wzrost wiedzy uczniów oraz rodziców na temat uzależnień i przeciwdziałania im
  • dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne
  • umiejętność organizowania czasu wolnego
  • świadome i umiejętne korzystanie z komputera, Internetu
  • prawidłowe reakcje w sytuacjach zagrożenia
  • zachowanie higieny osobistej
  • sukcesy uczniów

EWALUACJA PROGRAMU:

  • ankiety ewaluacyjne skierowane do uczniów
  • obserwacje
  • rozmowy wychowawcze
  • rozmowy z rodzicami

TREŚCI PROGRAMU:

Dział Tematyka Sposoby realizacji Osoby realizujące
PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA  

 

Przyzwyczajenia higieniczno-kulturalne:

  • higiena osobista, higiena okresu dojrzewania
  • Dobór ubioru ( WF, wycieczki itp.)
  • Choroby brudnych rąk
Informacje na gazetkach PCK, SU,
pogadanki na lekcjach WF, przyrody, WDŻwR, w edukacji wczesnoszkolnej
pielęgniarka szkolna, nauczyciele WF, nauczyciele przyrody,
wychowawcy klas I– VI, nauczyciele uczący WDŻwR
  • Czynny i bierny wypoczynek
Zajęcia na świeżym powietrzu, spacery,
wycieczki, gry i zabawy na powietrzu, pogadanki, wyjazdy na wycieczki
wychowawcy świetlicy, wychowawcy I –VI, nauczyciele uczący
  • Stop zwolnieniom z WF
Atrakcyjne lekcje z WF, pogadanki.
Dodatkowe zajęcia rekreacyjno – sportowe.
nauczyciele uczący WF- u

Badania profilaktyczne

  • Higiena jamy ustnej
Fluoryzacja, Klub Wiewiórka,  pogadanki pielęgniarka szkolna 

opiekun PCK, wychowawcy, nauczyciel przyrody

  • Badanie postawy, badanie wzroku, ciśnienia tętniczego
Przestrzeganie terminów badań, informacja dla rodziców na zebraniach. pielęgniarka szkolna
  • Zapobieganie wadom postawy
Pomiary ławek w klasach I-III, badanie postawy ciała w klasach  III,V 

Akcja „lekki plecak” –  kontrola wagi plecaków uczniów. Zostawianie książek w
szafkach uczniowskich.

pielęgniarka szkolna, wychowawcy
  • Ćwiczenia śródlekcyjne
Krótkie ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne podczas każdej lekcji, wietrzenie sal
lekcyjnych
nauczyciele, wychowawcy
  • Europejski Kodeks Walki z Rakiem
Promowanie zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem pedagog szkolny – lider programu, nauczyciele
  • Dbam o serce
Monitorowanie uczniówz nieprawidłowym ciśnieniem, pomiary RR – przesiewy uczniów 

6-letnich, kl. III, kl. V

pielęgniarka szkolna
  • Kontrola czystości
Sprawdzenie czystości u dzieciw momencie interwencji rodziców (podejrzenie o wszawicę). 

Kontrola obuwia zmiennego na terenie szkoły

pielęgniarka szkolna, nauczyciele, woźna
  • Zapobieganie lekomanii

 

Pogadanki z uczniami na temat szkodliwości przyjmowania nadmiaru leków bez
nadzoru osoby dorosłej.
pielęgniarka szkolna, nauczyciele WF, przyrody
  • Higiena i kultura spożywania posiłków. Savoir vivre.
Spożywanie obiadów, drugich śniadań – pogadanki. Świeże produkty do
przygotowania obiadów, ograniczona zawartość cukru i soli.
nauczyciele, wychowawcy. intendentka, nauczyciele WDŻw R
  • Promocja zdrowej żywności
  • Warsztaty kulinarne dla dzieci i nauczycieli
  • Zasady żywienia – zdrowe obiady.
Nadzór nad jadłospisem, pogadanki na zajęciach z wychowawcą, zajęcia z
WDŻwR, gazetki ścienne, konkursy, pogadanki. Świeże produkty do przygotowania
obiadów, ograniczona zawartość cukru i soli.
intendentka, pielęgniarka, nauczyciele, nauczyciel WDŻwR
  • Akcja “Owoce w szkole”
  • Jedzmy zdrowo – owocowo!!!
  • „Jesienne cudaki”
  • „Owocowe środy”
  • Program “Owoce w szkole”
  • Konkurs plastyczny dla klas I –III
  • Konkurs plastyczny dla klas I – VI
  • Losowanie owoców. Uczniowiei nauczyciele ubierają się w kolory wylosowanego owocu. Owoc będzie losował
    uczeń.
Intendentka, pedagog szkolny, nauczyciel plastyki
  • Akcja “Szklanka mleka”
Program “Szklanka mleka” intendentka
  • Choroby cywilizacji: bulimia, anoreksja, otyłość, cukrzyca
Projekcja filmu, pogadanki, gazetki, realizacja programu: Walkaz nadwagą i otyłością u dzieci. Pomiary somatyczny u dzieci z nadwagą, dostosowanie zajęć wychowania fizycznego do dzieci 

z nadwagą, rozmowy indywidualne

 

nauczyciele WF 

nauczyciel WDŻwR, pielęgniarka szkolna, pedagog szkolny

pielęgniarka szkolna

JESTEM BEZPIECZNY

Bezpieczna droga do szkoły, zabawa:

  • Bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym
  • Pogadanki przed feriami zimowymi na temat bezpieczeństwa podczas
    uprawiania sportów zimowych: łyżwy, narty, sanki, snowboard itp.
Nauka przestrzegania
kodeksu drogowego, spotkania 

z Policjantem, Strażą Miejską. Pogadanki o odpowiednim ubiorze, kasku na głowie
podczas uprawiania sportów zimowych.

Policja, Straż Miejska,
nauczyciele, nauczyciele WF
  • Konkurs o ruchu drogowym dla klas I – III
Jestem uczniem – znam
przepisy ruchu drogowego.
nauczyciele klas I – III
  • Unikanie rozmów z nieznajomymi podczas drogi do szkoły i powrotu do domu
    oraz podczas zabaw na placu zabaw itp.
Pogadanki, scenki
rodzajowe
nauczyciele

Bezpieczne warunki nauki:

  • Profilaktyka przeciwpożarowa
  • Przegląd budynku pod względem BHP
Ćwiczenia profilaktyczne –
alarmy
Dyrektor szkoły, inspektor
BHP
  • Regulaminy pracowni, świetlicy, jadalni, sali gimnastycznej i boiska
Pogadanki, zapisy w
zeszytach
wychowawcy świetlicy,
wychowawcy, nauczyciele WF
  • Procedury w przypadku zagrożenia
Pogadanki, ćwiczenia
praktyczne – telefony alarmowe
nauczyciele
  • Bezpieczne przerwy śródlekcyjne
  • Opieka w świetlicy szkolnej

 

Dyżury uczniów kl. V i VI
podczas przerw, dyżury nauczycieli. Po lekcjach uczniowie klas I – VI, których
rodzice pracują, mogą korzystać ze świetlicy szkolnej. Zapoznanie z regulaminem
świetlicy
Nauczyciele, wychowawcy
świetlicy
  • Bezpieczny internet
Pogadanki na zajęciach z
komputerem, szkolenie dla rodziców
nauczyciele informatyki,
wychowawcy, specjaliści
JA WOBEC PRAWA
  • Prawa i obowiązki ucznia wynikające ze Statutu Szkoły
  • Konwencja Praw Dziecka
  • Dziecięcy Telefon Zaufania
Pogadanki na zajęciach 

z wychowawcą oraz zapoznanie ze Statutem Szkoły. Pogadanki z pedagogiem na temat
praw każdego dziecka.

Nauczyciele, pedagog
szkolny
  • Prawa dziecka
  • W przypadku przemocy w rodzinie, wdrażanie procedury “Niebieskiej Karty”
Zapoznanie uczniów z
prawami dziecka podczas zajęć 

Pogadanki, rozmowy indywidualne

z dzieckiem, rodzicem

nauczyciele, wychowawcy. 

Dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny

  • Samorząd Uczniowski
Zebrania samorządu,
konkurs: “Absolwent Roku”, “Uczeń Roku”
Opiekun Samorządu
Szkolnego
  • Rzecznik Praw Ucznia
Zapoznanie uczniów z
prawami ucznia. Wybór nauczyciela na Rzecznika Praw Ucznia
Opiekun Samorządu
Szkolnego
  • “Niebieska skrzynka”
Anonimowa skrzynka do
komunikowania się z pedagogiem
pedagog szkolny
PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI
  • Świetlica środowiskowa “Przystań”
Zajęcia socjoterapeutyczne socjoterapeuta
  • Zajęcia pozalekcyjne, kółka zainteresowań,
    zajęcia wyrównawcze, zajęcia indywidualne
Zajęcia dla uczniów klas I
-VI
Nauczyciele, wychowawcy
świetlicy
  • Cykl zajęć dla klas, które wymagają pomocy
    specjalisty
Program profilaktyczny
“Epsilon”
Pedagog, psycholog
z PPP. Grupa terapeutów.
  • Zwroty i postawy grzecznościowe
  • Gry i zabawy integrujące grupę
Scenki, pogadanki na
zajęciach
Nauczyciele
  • Teatr, kino, muzea, biblioteka
Wyjścia klasowe, klasy I –
VI
Nauczyciele
  • Zabawy klasowe, uroczystości szkolne, konkursy, zawody sportowe
Klasy I – VI Nauczyciele, nauczyciele
WF
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
  • Spektakle edukacyjne
Spektakle profilaktyczne Nauczyciele
  • Współpraca z instytucjami
szkolenia dla nauczycieli Policja, CDN, Straż Miejska, kuratorzy sądowi
  • Wychowanie do życia w rodzinie
Zajęcia z WDŻwR Nauczyciele
  • Zajęcia z wychowawcą
Pogadanki, dramy, filmy Nauczyciele
  • Zajęcia socjoterapeutyczne
Zajęcia na świetlicy
socjoterapeutycznej
Socjoterapeuta
  • Akcja „Sosnowiec przeciwko dopalaczom”
  • Akcja „Stop napojom energetycznym”
  • Rozpoznanie zachowań narkotykowych
Szkolenie dla nauczycieli
i rodziców. Zajęcia z pedagogiem szkolnym.
Szkolenie dla nauczycieli, rodziców.
Policja, pedagog szkolny,
terapeuci.
  • ogólnopolski konkurs “Nie pal przy mnie proszę”
Wg harmonogramu konkursu Nauczyciele, Sanepid

Wydrukuj tę stronę

Przejdź do treści