W SOSNOWCU DO REALIZACJI W LATACH 2015 – 2016
WSTĘP
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu jest nieodłącznym elementem Statutu Szkoły i wspólnie z programem wychowawczym realizuje cele wychowawczo – opiekuńcze oraz profilaktyczne. Głównym założeniem programu profilaktyki jest szeroko rozumiana działalność szkoły na rzecz zapobiegania zachowaniom ryzykownym oraz interwencja w sytuacjach wymagających zdecydowanej reakcji na niepożądane zjawiska i zachowania uczniów.
Program profilaktyki w swoich założeniach ma na celu wspomóc wychowawczą rolę rodziców, dostarczać wiedzy i przykładów na temat przestrzegania norm współżycia społecznego oraz przygotować uczniów do życia w dorosłym świecie ludzi odpowiedzialnych za swoje zachowania.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 72
- Konwencja Praw Dziecka art. 3, 19,33
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996r. nr 67, poz..329 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej, zapobiegawczej wśród młodzieży zagrożonych uzależnieniem
- Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31stycznia 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 10 z 2002r. poz.96)
- Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
- Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV
- Rozporządzenie 29 sierpnia 20014 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 29 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1150)
- Statut Szkoły
proces zmierzający do ukształtowania człowieka myślącego, wrażliwego, który potrafi brać ale i dawać, zachowującego poczucie odrębności, ale otwartego na potrzeby innych.
- Wspomaganie dziecka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi
- Ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia
- Eliminowanie zachowań agresywnych
- Tworzenie w szkole atmosfery akceptacji i poczucia bezpieczeństwa wszystkim uczniom
- Wyrabianie prawidłowych nawyków oraz postaw warunkujących zachowanie i pielęgnowanie zdrowia
- Kształtowanie osobowości dziecka oraz umiejętności współżycia z otoczeniem
DIAGNOZA PROBLEMÓW WYSTĘPUJĄCYCH W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
Program profilaktyki został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i zachowań uczniów w Szkole Podstawowej nr 42 w Sosnowcu.
Na diagnozę składały się: wnioski z ankiety dla rodziców, uczniów, obserwacje, konsultacje z nauczycielami i rodzicami, rozmowy wychowawcze, analiza dokumentów szkoły.
Przeprowadzona diagnoza wykazała, że największymi problemami i zagrożeniami w szkole są:
- umiejętności komunikacji interpersonalnej
- przypadki stosowania przemocy, w tym cyberprzemocy
- używanie wulgaryzmów
- brak znajomości zasad współżycia w grupie, nadmierny egoizm
- niska kultura osobista
- trudności w nauce
- przypadki palenia papierosów, picia nadmiaru napojów energetycznych
FORMY I METODY PRACY:
- praca w parach
- praca w grupach
- mini wykłady
- wykłady
- rozmowy indywidualne
- rozmowy kierowane
- pogadanki
- prelekcje
- dyskusje
- „burze mózgów”
- gry i zabawy integracyjne
- zajęcia w ramach godzin wychowawczych
- zajęcia w trakcie realizacji poszczególnych przedmiotów
- zajęcia socjoterapeutyczne
- badania ankietowe
- gry i zabawy dydaktyczne
- drama
- projekcje filmów
- gazetki ścienne
- zajęcia pozalekcyjne
- uroczystości szkolne
- apele okolicznościowe i porządkowe
STRATEGIE ODDZIAŁYWAŃ NA UCZNIÓW:
Działanie informacyjno – edukacyjne skierowane na:
- kształtowanie postaw, wartości i umiejętności prozdrowotnych
- skuteczne wykorzystywanie programów profilaktycznych
Działania alternatywne polegające na:
- organizowaniu zajęć: sportowych, artystycznych, pozalekcyjnych, społecznych wdrażających uczniów do aktywnego i twórczego trybu życia
Działania interwencyjne:
- praca indywidualna z dzieckiem i rodziną
- organizowanie zajęć wspierających rozwój
- wsparcie pedagogiczno – psychologiczne
- interwencje wychowawcze
- korzystanie z pomocy specjalistów
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ:
- Dyrektor szkoły
- Wicedyrektor
- Pedagog szkolny
- Wychowawcy klas, wychowawcy świetlicy
- Nauczyciele
- Pracownicy szkoły
- Rodzice uczniów
- Pielęgniarka szkolna
- Intendentka
SPODZIEWANE EFEKTY:
- zmniejszenie liczby zachowań agresywnych w szkole
- zdrowe odżywianie
- wzrost poprawności językowej w mowie potocznej
- utrwalenie zachowań asertywnych
- empatia, tolerancja
- wzrost wiedzy uczniów oraz rodziców na temat uzależnień i przeciwdziałania im
- dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne
- umiejętność organizowania czasu wolnego
- świadome i umiejętne korzystanie z komputera, Internetu
- prawidłowe reakcje w sytuacjach zagrożenia
- zachowanie higieny osobistej
- sukcesy uczniów
EWALUACJA PROGRAMU:
- ankiety ewaluacyjne skierowane do uczniów
- obserwacje
- rozmowy wychowawcze
- rozmowy z rodzicami
TREŚCI PROGRAMU:
Dział | Tematyka | Sposoby realizacji | Osoby realizujące |
PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
|
Przyzwyczajenia higieniczno-kulturalne: |
||
|
Informacje na gazetkach PCK, SU, pogadanki na lekcjach WF, przyrody, WDŻwR, w edukacji wczesnoszkolnej |
pielęgniarka szkolna, nauczyciele WF, nauczyciele przyrody, wychowawcy klas I– VI, nauczyciele uczący WDŻwR |
|
|
Zajęcia na świeżym powietrzu, spacery, wycieczki, gry i zabawy na powietrzu, pogadanki, wyjazdy na wycieczki |
wychowawcy świetlicy, wychowawcy I –VI, nauczyciele uczący | |
|
Atrakcyjne lekcje z WF, pogadanki. Dodatkowe zajęcia rekreacyjno – sportowe. |
nauczyciele uczący WF- u | |
Badania profilaktyczne |
|||
|
Fluoryzacja, Klub Wiewiórka, pogadanki | pielęgniarka szkolna
opiekun PCK, wychowawcy, nauczyciel przyrody |
|
|
Przestrzeganie terminów badań, informacja dla rodziców na zebraniach. | pielęgniarka szkolna | |
|
Pomiary ławek w klasach I-III, badanie postawy ciała w klasach III,V
Akcja „lekki plecak” – kontrola wagi plecaków uczniów. Zostawianie książek w |
pielęgniarka szkolna, wychowawcy | |
|
Krótkie ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne podczas każdej lekcji, wietrzenie sal lekcyjnych |
nauczyciele, wychowawcy | |
|
Promowanie zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem | pedagog szkolny – lider programu, nauczyciele | |
|
Monitorowanie uczniówz nieprawidłowym ciśnieniem, pomiary RR – przesiewy uczniów
6-letnich, kl. III, kl. V |
pielęgniarka szkolna | |
|
Sprawdzenie czystości u dzieciw momencie interwencji rodziców (podejrzenie o wszawicę).
Kontrola obuwia zmiennego na terenie szkoły |
pielęgniarka szkolna, nauczyciele, woźna | |
|
Pogadanki z uczniami na temat szkodliwości przyjmowania nadmiaru leków bez nadzoru osoby dorosłej. |
pielęgniarka szkolna, nauczyciele WF, przyrody | |
|
Spożywanie obiadów, drugich śniadań – pogadanki. Świeże produkty do przygotowania obiadów, ograniczona zawartość cukru i soli. |
nauczyciele, wychowawcy. intendentka, nauczyciele WDŻw R | |
|
Nadzór nad jadłospisem, pogadanki na zajęciach z wychowawcą, zajęcia z WDŻwR, gazetki ścienne, konkursy, pogadanki. Świeże produkty do przygotowania obiadów, ograniczona zawartość cukru i soli. |
intendentka, pielęgniarka, nauczyciele, nauczyciel WDŻwR | |
|
|
Intendentka, pedagog szkolny, nauczyciel plastyki | |
|
Program “Szklanka mleka” | intendentka | |
|
Projekcja filmu, pogadanki, gazetki, realizacja programu: Walkaz nadwagą i otyłością u dzieci. Pomiary somatyczny u dzieci z nadwagą, dostosowanie zajęć wychowania fizycznego do dzieci
z nadwagą, rozmowy indywidualne
|
nauczyciele WF
nauczyciel WDŻwR, pielęgniarka szkolna, pedagog szkolny pielęgniarka szkolna |
|
JESTEM BEZPIECZNY |
Bezpieczna droga do szkoły, zabawa: |
||
|
Nauka przestrzegania kodeksu drogowego, spotkania z Policjantem, Strażą Miejską. Pogadanki o odpowiednim ubiorze, kasku na głowie |
Policja, Straż Miejska, nauczyciele, nauczyciele WF |
|
|
Jestem uczniem – znam przepisy ruchu drogowego. |
nauczyciele klas I – III | |
|
Pogadanki, scenki rodzajowe |
nauczyciele | |
Bezpieczne warunki nauki: |
|||
|
Ćwiczenia profilaktyczne – alarmy |
Dyrektor szkoły, inspektor BHP |
|
|
Pogadanki, zapisy w zeszytach |
wychowawcy świetlicy, wychowawcy, nauczyciele WF |
|
|
Pogadanki, ćwiczenia praktyczne – telefony alarmowe |
nauczyciele | |
|
Dyżury uczniów kl. V i VI podczas przerw, dyżury nauczycieli. Po lekcjach uczniowie klas I – VI, których rodzice pracują, mogą korzystać ze świetlicy szkolnej. Zapoznanie z regulaminem świetlicy |
Nauczyciele, wychowawcy świetlicy |
|
|
Pogadanki na zajęciach z komputerem, szkolenie dla rodziców |
nauczyciele informatyki, wychowawcy, specjaliści |
|
JA WOBEC PRAWA |
|
Pogadanki na zajęciach
z wychowawcą oraz zapoznanie ze Statutem Szkoły. Pogadanki z pedagogiem na temat |
Nauczyciele, pedagog szkolny |
|
Zapoznanie uczniów z prawami dziecka podczas zajęć Pogadanki, rozmowy indywidualne z dzieckiem, rodzicem |
nauczyciele, wychowawcy.
Dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny |
|
|
Zebrania samorządu, konkurs: “Absolwent Roku”, “Uczeń Roku” |
Opiekun Samorządu Szkolnego |
|
|
Zapoznanie uczniów z prawami ucznia. Wybór nauczyciela na Rzecznika Praw Ucznia |
Opiekun Samorządu Szkolnego |
|
|
Anonimowa skrzynka do komunikowania się z pedagogiem |
pedagog szkolny | |
PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI |
|
Zajęcia socjoterapeutyczne | socjoterapeuta |
|
Zajęcia dla uczniów klas I -VI |
Nauczyciele, wychowawcy świetlicy |
|
|
Program profilaktyczny “Epsilon” |
Pedagog, psycholog z PPP. Grupa terapeutów. |
|
|
Scenki, pogadanki na zajęciach |
Nauczyciele | |
|
Wyjścia klasowe, klasy I – VI |
Nauczyciele | |
|
Klasy I – VI | Nauczyciele, nauczyciele WF |
|
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ |
|
Spektakle profilaktyczne | Nauczyciele |
|
szkolenia dla nauczycieli | Policja, CDN, Straż Miejska, kuratorzy sądowi | |
|
Zajęcia z WDŻwR | Nauczyciele | |
|
Pogadanki, dramy, filmy | Nauczyciele | |
|
Zajęcia na świetlicy socjoterapeutycznej |
Socjoterapeuta | |
|
Szkolenie dla nauczycieli i rodziców. Zajęcia z pedagogiem szkolnym. Szkolenie dla nauczycieli, rodziców. |
Policja, pedagog szkolny, terapeuci. |
|
|
Wg harmonogramu konkursu | Nauczyciele, Sanepid |