Regulamin rekrutacji do Szkoły Podstawowej Nr 42 w Sosnowcu
– zasady, tryb, postępowanie, dokumentacja
Podstawy prawne:
- Rozdział 2 a ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 7).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późn zm.).
- Ustawa z dnia 9 grudnia 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U.
z 2013 r., poz.135) - Statut Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniana, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624, z późn. zm.).
§ 1
ZGŁASZANIE UCZNIÓW DO KLAS PIERWSZYCH ZAMIESZKAŁYCH W OBWODZIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 42 W SOSNOWCU
- Do Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu przyjmowane są z urzędu dzieci urodzone w roku 2009 i drugiej połowie 2008 zamieszkałe w obwodzie Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu na podstawie zgłoszenia rodziców/ opiekunów prawnych/osoby sprawującej pieczę zastępczą.
- Dzieci w wieku 5 lat na wniosek rodziców/prawnych opiekunów. W tym wypadku wymagana jest opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Druk zgłoszenia dziecka do szkoły rodzice/opiekunowie prawni/ osoby sprawujące pieczę zastępczą winni pobrać z placówki lub ze strony internetowej szkoły, wypełnić i złożyć w wyznaczonym przez dyrektora szkoły terminie.
- Do zgłoszenia rodzice/opiekunowie prawni/ osoby sprawujące pieczę zastępczą dołączają oświadczenie o miejscu zamieszkania.
- Wszystkie informacje udostępnione przez rodzica/ opiekuna prawnego/osobę sprawującą piecze zastępczą, zawarte w zgłoszeniu, zgodnie z przepisami ustawy podlegają ochronie.
- Zgłoszenia dzieci do szkoły prowadzi się co roku według ustalonego przez Dyrektora Szkoły harmonogramu:
02.III.- 31.III. Szkoła wydaje i przyjmuje od rodziców, wypełnione zgłoszenia dziecka do szkoły
- Kandydaci zamieszkali poza obwodem Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu mogą być przyjęci do klasy pierwszej na wniosek rodziców/opiekunów prawnych/osób sprawujących pieczę zastępczą i po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
- Wniosek winien zawierać następujące dane:
a) imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL kandydata, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
b) imiona i nazwiska rodziców kandydata;
c) adres miejsca zamieszkania rodziców i kandydata;
d) adres poczty elektronicznej i numery telefonów rodziców kandydata-służące zapewnieniu szybkiego kontaktu;
e) wskazanie kolejności wybranych trzech publicznych szkół w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych. - Do wniosku o przyjęcie do szkoły kandydatów spoza obwodu należy dołączyć inne oświadczenia potwierdzające spełnienie kryteriów, których mowa w ust. 10.
- Oświadczenia o których mowa w § 2 ust. 10 składane są wraz z wnioskiem o przyjęcie do szkoły.
- Wszystkie informacje udostępnione przez Rodzica/ Opiekuna prawnego zawarte we wniosku, zgodnie z przepisami ustawy podlegają ochronie.
- Rekrutację dzieci do szkoły prowadzi się co roku według harmonogramu:
a) 01.III.- 31.III. – Szkoła wydaje i przyjmuje od rodziców, prawnych opiekunów/osób sprawujących pieczę zastępczą, wypełnione wnioski o przyjęcie dziecka do szkoły;
b) 1.IV.- 10.IV. – Komisja rekrutacyjna dokonują analizy i oceny wniosków, przygotowuje listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych;
c) 13.IV. – Dyrektor szkoły wywiesza imienne listy dzieci przyjętych oraz listy dzieci nieprzyjętych;
d) 13. IV. – 17.IV.- Rodzice/opiekunowie prawni/ potwierdzają wolę uczęszczania dziecka do Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu. - W przypadku przyjęcia dziecka do klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu Rodzic/Opiekun prawny/Osoba sprawująca pieczę zastępczą – są zobowiązani złożyć Kartę Przekazania Ucznia ze szkoły obwodowej do Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu w terminie 7 dni od przyjęcia dziecka do szkoły.
- W przypadku niedostarczenia Karty Przekazania Ucznia w wymaganym terminie, dziecko zostanie skreślone z listy dzieci przyjętych.
- Lista dzieci nieprzyjętych staje się automatycznie listą rezerwową. Dzieci z tej listy w pierwszej kolejności przyjmowane są w przypadku zwolnienia się miejsca.
- W postępowaniu rekrutacyjnym są brane pod uwagę następujące kryteria:
KRYTERIUM DOKUMENT POŚWIADCZAJĄCY LICZBA PUNKTÓW Rodzeństwo dziecka uczęszcza/uczęszczało do Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu . oświadczenie 10 pkt. Rodzic/opiekun prawny/osoba sprawująca pieczę zastępczą jest pracownikiem systemu oświaty oświadczenie 10 pkt. Dziecko uczęszczało do oddziału przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 42 w Sosnowcu – kontynuacja edukacji oświadczenie 10 pkt. Rodzic dziecka jest absolwentem szkoły oświadczenie 10 pkt. - W przypadku, gdy po przeprowadzeniu rekrutacji, szkoła dysponuje mniejszą ilością miejsc, niż kandydatów, którzy otrzymali taką samą ilość punktów uprawniających do przyjęcia, Komisja uwzględnia kolejność wpływu wniosków.
- W przypadku, gdy po przeprowadzeniu rekrutacji placówka nadal dysponuje wolnymi miejscami, do szkoły mogą zostać przyjęte dzieci zamieszkałe poza obszarem gminy Sosnowiec.
- Rekrutację uzupełniającą Dyrektor szkoły może przeprowadzić do dnia 31 sierpnia danego roku.
- Dzieci cudzoziemców zgodnie z Art. 94a Ustawy o Systemie Oświaty są przyjmowane na takich samych zasadach jak dzieci polskie.
- O przyjęciu dziecka do szkoły w trakcie trwania roku szkolnego decyduje Dyrektor.
§ 3
POWOŁANIE I PRZEBIEG PRACY KOMISJI REKRUTACYJNYCH
- Dyrektor placówki zarządzeniem wewnętrznym powołuje komisję rekrutacyjną i wyznacza przewodniczącego.
- Komisję powołuje się niezależnie od ilości złożonych wniosków w stosunku do ilości miejsc którymi dysponuje szkoła
- W skład komisji rekrutacyjnej wchodzą:
przewodniczący – nauczyciel szkoły
członkowie – dwóch nauczycieli szkoły - Członków komisji rekrutacyjnej obowiązuje tajemnica pracy komisji i przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych
- Komisja rekrutacyjna pracuje w oparciu o:
– listę przyjętych kryteriów wraz z punktacją,
– złożone wnioski o przyjęcie dziecka do szkoły wraz z dokumentami potwierdzającymi,
– wykaz ulic znajdujących się w obwodzie szkoły,
– możliwości organizacyjne placówki (liczbę miejsc w oddziałach klas I). - Do zadań Komisji należy:
a) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości, w ogólnie dostępnym miejscu imiennej listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych, ze wskazaniem ilości punktów, jakie otrzymali kandydaci w wyniku rekrutacji;
b) lista winna zawierać datę jej upublicznienia oraz podpis przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej;
c) sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego. - Rodzicom/Opiekunom prawnym, Osobom sprawującym pieczę zastępczą, których dzieci nie zostały przyjęte do szkoły przysługuje prawo do ubiegania się o uzasadnienie decyzji Komisji w terminie 7 dni od dnia udostępnienia list do publicznej wiadomości
- Przewodniczący Komisji przygotowuje uzasadnienie w ciągu 5 dni od daty wpływu wniosku, zawierając w nim w nim przyczyny odmowy oraz najniższą liczbę punktów, która uprawniała kandydata do przyjęcia oraz liczbę punktów, jaką kandydat uzyskał w wyniku rekrutacji
- Rodzic/Opiekun prawny/Osoba sprawująca pieczę zastępczą może złożyć do Dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia. Dyrektor rozstrzyga odwołanie w terminie 7 dni
- Na rozstrzygnięcie Dyrektora Rodzicowi przysługuje prawo złożenia skargi do sądu administracyjnego
- Przewodniczący komisji rekrutacyjnej odpowiedzialny jest za:
a) Organizację pracy komisji rekrutacyjnej
b) Przestrzeganie zasad i kryteriów rekrutacji
c) Przygotowanie dokumentacji dla członków komisji
d) Prawidłowość sporządzenia dokumentacji z prac komisji rekrutacyjnej, w tym:
– protokołu z posiedzenia komisji rekrutacyjnej,
– przygotowanie list dzieci przyjętych i nieprzyjętych do szkoły,
– przygotowanie uzasadnień odmowy przyjęcia dziecka w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 4
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Rodzice/prawni opiekunowie/osoby sprawujące piecze zastępczą, którzy z różnych względów rezygnują z przyznanego miejsca w szkole, zobowiązani są niezwłocznie powiadomić o tym dyrektora placówki.
- Dane osobowe kandydatów zgromadzone podczas postępowania rekrutacyjnego przechowywane są do końca okresu, w których dziecko korzysta z nauki w szkole podstawowej, natomiast dane kandydatów nieprzyjętych przechowywane są przez okres jednego roku, za wyjątkiem sytuacji złożonej do sądu skargi na rozstrzygnięcie dyrektora, zakończonej prawomocnym wyrokiem.