Procedura rekrutacji do oddziału przedszkolnego
przy Szkole Podstawowej Nr 42 w Sosnowcu
– zasady, tryb, postępowanie, dokumentacja
Podstawy prawne:
- Rozdział 2 a ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 7).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późn zm.).
- Ustawa z dnia 9 grudnia 2011 r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2013 r., poz.135)
- Statut Szkoły Podstawowej Nr 42 w Sosnowcu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Regulamin nie dotyczy przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego w trakcie roku szkolnego. W tym przypadku decyzję o przyjęciu do oddziału przedszkolnego podejmuje dyrektor szkoły, z wyjątkiem przypadków przyjęcia dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły, którzy przyjmowani są z urzędu.
- Rejestracja kandydatów do oddziału przedszkolnego odbywa się bezpośrednio w szkole posiadającej oddziały przedszkolne.
- Rekrutacja do oddziału przedszkolnego prowadzona jest na wolne miejsca
- Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości informacje o terminie rekrutacji, kryteriach, wymaganych dokumentach i warunkach przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego.
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Komisja Rekrutacyjna, powoływana przez dyrektora szkoły.
- Szkoła prowadzi nabór w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Postanowienia niniejszego regulaminu dotyczą wniosków, w których wskazano oddział przedszkolny przy Szkole Podstawowej Nr 42 jako oddział pierwszego wyboru.
§ 2.
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- oddziale przedszkolnym – należy rozumieć oddział przedszkolny przy Szkole Podstawowej Nr 42 w Sosnowcu;
- dyrektorze – należy rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 42 w Sosnowcu, przy której funkcjonuje oddział przedszkolny;
- Komisji Rekrutacyjnej – należy rozumieć komisję powołaną przez dyrektora szkoły w celu przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego;
- kryteriach – należy przez to rozumieć kryteria określone w art. 20 c ust. 2 ustawy o systemie oświaty oraz kryteria określone dla drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z Prezydentem miasta;
- liście przyjętych – należy przez to rozumieć listę kandydatów, którzy zostali zakwalifikowani przez Komisję Rekrutacyjną i złożono wymagane dokumenty we właściwym czasie;
- liście nieprzyjętych – należy rozumieć listę dzieci niezakwalifikowanych do przyjęcia z powodu braków formalnych w dokumentacji rekrutacyjnej lub z powodu otrzymania niższej liczby punktów, niż minimalna wartość kwalifikująca do przyjęcia;
- wielodzietności rodziny – należy przez to rozumieć rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci;
- samotnym wychowywaniu dziecka – należy przez to rozumieć, że dziecko jest wychowywane przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba, że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicami;
- wniosek o przyjęcie – należy rozumieć dokument opracowany na potrzeby rekrutacji do oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej Nr 42 w Sosnowcu.
Rozdział II
Zasady rekrutacji
§ 3.
1. Do oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej Nr 42 w roku szkolnym 2014/15 przyjmowane są: dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r. w celu odbycia rocznego obowiązkowego wychowania przedszkolnego.
- Podstawą udziału w postępowaniu rekrutacyjnym jest złożenie wniosku, który można pobrać ze strony internetowej szkoły www.sp42.sosnowiec.pl lub w sekretariacie szkoły od 28 lutego 2014 r.
- Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
- Wnioski niekompletne, wypełnione nieprawidłowo nie będą rozpatrywane.
- W przypadku składania wniosków o przyjęcie do oddziału przedszkolnego do większej liczby placówek, rodzic określa preferencje co do kolejności przyjęcia.
§ 4.
1. Postępowanie rekrutacyjne składa się z następujących etapów:
- zarejestrowanie kandydata;
- postępowanie rekrutacyjne przeprowadzane przez Komisję Rekrutacyjną;
- podanie do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie szkoły listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola;
- postępowanie odwoławcze;
- postępowanie uzupełniające, w przypadku, gdy po przeprowadzeniu podstawowej rekrutacji oddział przedszkolny dysponuje nadal wolnymi miejscami.
§ 5.
- Do oddziału przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na terenie Gminy Sosnowiec.
- W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w § 5 ust. 1, niż wolnych miejsc w oddziale przedszkolnym przeprowadza się pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego. W pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria wraz z właściwymi dokumentami poświadczającymi:
- Powyższe kryteria mają jednakową wartość. Komisja na potrzeby uporządkowania w kolejności od największej liczby punktów do liczby najmniejszej przyjmuje dla każdego kryterium wartość – 10 pkt.
- Dokumenty, o których mowa w § 5 ust. 2 lit. b-g składa się w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii, albo w postaci urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76a § 1 Kpa odpisu lub wyciągu z dokumentu, a także w postaci kopii, poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
- Oświadczenie, o którym mowa w § 5 ust. 2 lit. a i f składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań”.
- W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego i wystąpienia niemożności wyboru kandydatów, gdyż ich liczba przekracza liczbę miejsc, komisja przeprowadza dla tej grupy drugi etap postępowania rekrutacyjnego.
- W drugim etapie postępowania rekrutacyjnego uwzględnia się kryteria określone przez dyrektora szkoły w porozumieniu z Prezydentem miasta. Są to następujące kryteria :
- Dokumenty, o których mowa w § 5 ust. 7 lit. e składa się w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii, albo w postaci urzędowo poświadczonego zgodnie z art. 76a § 1 Kpa odpisu lub wyciągu z dokumentu, a także w postaci kopii, poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
- Oświadczenie, o którym mowa w § 5 ust. 7 lit a-d składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań”.
- W przypadku, gdy wszyscy kandydaci zamieszkali w gminie są przyjęci do oddziału przedszkolnego pierwszego wyboru, a szkoła dysponuje wolnymi miejscami, przeprowadza się na zasadach określonych w § 4 postępowanie rekrutacyjne dla kandydatów, którzy nie zostali przyjęci do innych oddziałów przedszkolnych na terenie gminy.
- Do oddziału przedszkolnego mogą być przyjęci kandydaci zamieszkali poza obszarem gminy, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami. W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych poza obszarem gminy przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne w oparciu o kryteria określone w § 5 ust. 2 – 5 regulaminu.
- Rekrutację dzieci do oddziału przedszkolnego w szkole prowadzi się według harmonogramu:
- a) 01.III.- 31.III. – szkoła wydaje i przyjmuje od rodziców, prawnych opiekunów, osób sprawujących pieczę zastępczą, wypełnione wnioski o przyjęcie dziecka;
b) 1.IV.- 4.IV. – Komisja rekrutacyjna dokonuje analizy i oceny wniosków, przygotowuje listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych;
c) 7.IV. – Dyrektor szkoły wywiesza imienne listy dzieci przyjętych oraz listy dzieci nieprzyjętych;
d) 8.IV. – 14.IV.- Rodzice/opiekunowie prawni/ osoby sprawujące pieczę zastępczą potwierdzają wolę uczęszczania dziecka do Szkoły Podstawowej nr 42 w Sosnowcu. - Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal posiada wolne miejsca, dyrektor szkoły przeprowadza postępowanie uzupełniające, które kończy się z ostatnim dniem miesiąca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne. Postępowanie uzupełniające przeprowadza się na zasadach określonych w tym rozdziale.
- Wypełniony wniosek wraz z załącznikami składa się we wskazanym terminie do dyrektora oddziału przedszkolnego przy szkole pierwszego wyboru.
- Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej może żądać od rodziców/ opiekunów dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach. Przewodniczący wskazuje termin dostarczenia żądanych potwierdzeń.
- Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej może zwrócić się do Prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata o potwierdzenie okoliczności przedstawionych w oświadczeniach rodzica/opiekuna. Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka może być zweryfikowane w drodze wywiadu, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
- Odmowa przedłożenia dokumentów, o które zwrócił się Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej jest równoznaczna z rezygnacją z udziału w rekrutacji, natomiast odmowa dostarczenia innych dokumentów pozbawia możliwości korzystania z pierwszeństwa przyjęcia określonego w kryteriach naboru.
KRYTERIUM | DOKUMENT POŚWIADCZAJĄCY | |
a) | wielodzietność rodziny kandydata (troje i więcej dzieci); | Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata (ZAŁĄCZNIK nr 2) |
b) |
niepełnosprawność kandydata; |
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.), |
c) | niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata; | Orzeczenie o niepełnosprawności |
d) | niepełnosprawność obojga rodziców kandydata; | Orzeczenie o niepełnosprawności (W sytuacji obojga rodziców posiadających orzeczenie o niepełnosprawności, przyznane punkty za spełnienie kryterium liczone są podwójnie) |
e) | niepełnosprawność rodzeństwa kandydata; | Orzeczenie o niepełnosprawności |
f) | samotne wychowywanie kandydata w rodzinie; | Prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie (ZAŁĄCZNIK NR 3) o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem |
g) | objęcie kandydata pieczą zastępczą. | Dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135, ze zm.); |
Kyteria | Pkt | Dokument poświadczający | |
a) | rodzeństwo dziecka uczęszcza do Szkoły Podstawowej nr 42 | 10 pkt | Oświadczenie rodzica |
b) | dziecko uczęszczało do przedszkola w obwodzie Szkoły Podstawowej nr 42 | 10 pkt | Oświadczenie rodzica lub potwierdzenie z przedszkola |
c) | w obwodzie szkoły mieszkają osoby wspomagające rodziców w opiece nad dzieckiem | 5 pkt | Oświadczenie rodzica potwierdzające miejsce zamieszkania i zameldowania |
d) | kandydat jest dzieckiem pracownika szkoły lub dzieckiem pracownika oświaty | 5 pkt | Oświadczenie rodzica |
e) | dziecko dwóch pracujących/studiujących rodziców | 10 pkt | Zaświadczenia o zatrudnieniu, wypis z rejestru działalności gospodarczej lub zaświadczenie z uczelni |
Rozdział III
Procedura odwoławcza
§ 6.
- W terminie 7 dni od podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych
i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata/opiekun może wystąpić do komisji Rekrutacyjnej z pisemnym wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do oddziału przedszkolnego. - Uzasadnienie sporządza Komisja Rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia
z wnioskiem o uzasadnienie. - Rodzic kandydata, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia może wnieść do dyrektora przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej. Obowiązuje forma pisemna.
- Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej
w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. - Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do Sądu Administracyjnego w Gliwicach, Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 32 238 98 30
Rozdział IV
Przepisy przejściowe i postanowienia końcowe
§ 7.
- Zmiany do Regulaminu wprowadzane są na zasadach obowiązujących przy jego wprowadzeniu.
- Na potrzeby rekrutacji do oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2014/15 oraz 2015/2016, kryteria, o których mowa w art. 20c ust.4 ustawy – kryteria „ gminne”, ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z Prezydentem Miasta.
- Na rok szkolny 2014/15 oraz 2015/2016 terminy postępowania rekrutacyjnego, terminy składania dokumentów oraz terminy postępowania uzupełniającego określa dyrektor szkoły w uzgodnieniu z Prezydentem Miasta.
- Regulamin obowiązuje z dniem wydania zarządzenia dyrektora o jego wprowadzeniu.