„Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”
„Ucząc innych, sami się uczymy”
[Seneka]
Misja szkoły
- W Szkole Podstawowej nr 42 w Sosnowcu:
- panuje klimat sprzyjający pracy nauczycieli i uczniów;
- uczniowie nie czują się w szkole zagubieni i chętnie do niej przychodzą;
- tworzy się szanse dla rozwoju każdego ucznia;
- nauczyciele są otwarci na nowe idee;
- każdy ma relatywnie duży wpływ na rozwój szkoły;
- każdy, kiedy potrzeba może liczyć na poparcie i pomoc;
- Rada Pedagogiczna dostrzega w rodzinie autentycznego partnera w tworzeniu wspólnego planu działania na rzecz rozwoju osobistego dziecka.
PRIORYTETOWE ZADANIA SZKOŁY
- Rozwijanie samodzielności, przedsiębiorczości i poczucia odpowiedzialności.
- Nauczenie uczenia się.
- Sprzyjanie rozwojowi osobowości.
- Zapewnienie bezpiecznych warunków uczenia się i nauczania.
- Umożliwienie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez koła zainteresowań oraz realizowania programów autorskich.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli.
- Szerokie promowanie szkoły poprzez wszechstronną informację o jej osiągnięciach i budowanie dzięki nim pozytywnego wizerunku szkoły.
CECHY PRZYSZŁEGO ABSOLWENTA NASZEJ SZKOŁY:
- Jest myślący i wrażliwy.
- Zna swoje mocne strony i potrzeby innych ludzi.
- Potrafi zdobywać potrzebne informacje.
- Potrafi zagospodarować twórczo czas wolny w celu samorozwoju
- Potrafi rozwijać swoje zainteresowania.
- Potrafi wyrazić swoje zdanie i umie je uzasadnić.
- Potrafi szanować przyrodę.
- Umie się uczyć.
- Umie korzystać z różnych źródeł wiedzy.
- Umie korzystać z dóbr kultury.
- Umie radzić sobie w trudnych sytuacjach.
- Jest ambitny, tolerancyjny, koleżeński.
- Stosuje zasady dobrego wychowania.
- Szanuje mienie społeczne.
- Stosuje poznaną wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu problemów.
- Preferuje zdrowy styl życia.
Zadanie | Działania | Odpowiedzialni |
1. Wewnętrzne dokumenty szkolne są zgodne z aktualnymi przepisami prawa oświatowego i uwzględniają wnioski z poprzedniego roku szkolnego | 1. Nowelizacja Statutu Szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem oceny zachowania uczniów | |
2. Opracowanie projektu Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki | ||
3. Aktualizacji regulaminów, procedur obowiązujących w szkole. | ||
2. Wewnątrzszkolny system oceniania sprzyja osiąganiu wysokiej jakości wiedzy i umiejętności uczniów | 1. Informowanie uczniów i rodziców o sposobach sprawdzania wiedzy i umiejętności | |
2. Informowanie uczniów i rodziców o kryteriach wymagań na poszczególne oceny oraz kryteriach i zasadach ustalania oceny zachowania | ||
3. Przedstawienie kart informacyjnych o zasadach oceniania uczniom i rodzicom | ||
4. Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów – obowiązek szkolny | ||
3. Każdy uczeń ma możliwość rozwijania swoich zainteresowań i predyspozycji oraz ma możliwość ich zaprezentowania | 1. Załącznik nr 1 – zajęci pozalekcyjne w Szkole Podstawowej nr 42 w Sosnowcu | |
2. Organizowanie różnorodnych konkursów szkolnych, udział w konkursach miejskich, wojewódzkich o ogólnopolskich | ||
4. Uczeń mający problemy w nauce może liczyć na pomoc innych | 1. Załącznik nr 1 – zajęcia pozalekcyjne.2. Zajęcia indywidualne z pedagogiem szkolnym3. Pomoc indywidualna w czytelni i świetlicy szkolnej | |
5. Szkoła zna słabe i mocne strony swojej działalności | 1. Systematyczne analizowanie działalności szkoły – Plan nadzoru pedagogicznego | |
2. Opracowanie Programu Poprawy Wyników Efektów Kształcenia | ||
3. Analiza sprawdzianu kompetencji dla uczniów klas III | ||
4. Współpraca nauczycieli klas III z nowymi wychowawcami klas IV w celu pokonania trudności dydaktycznych i wychowawczych | ||
5.Ewaluacja wybranego obszaru pracy szkoły. | ||
6. Szkoła kształtuje poczucie więzi z regionem, tożsamość narodową i więź z innymi narodami | 1. Zajęcia w Klubie im. Jana Kiepury – „Mały etnograf” | |
2. Zajęcia dydaktyczne z elementami regionalizmu | ||
3. Wyjścia do muzeów, galerii | ||
4. Zorganizowanie prelekcji dla uczniów klas V-VI | ||
5. Pozyskanie materiałów informacyjnych na temat Unii Europejskiej – Klub Europejski | ||
6. Szerzenie wiedzy na temat państw UE | ||
7. Organizacja akademii i uroczystości szkolnych. | ||
7. Szkoła przygotowuje ucznia do korzystania z informacji | 1. Prowadzenie lekcji bibliotecznych w MBP | |
2. Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem komputera | ||
3. Praca ze słownikami, mapami, materiałami źródłowymi | ||
4. Korzystanie z Internetu | ||
5. Współpraca międzynarodowa | ||
6. Współpraca z mediami | ||
8. Każdy uczeń wie jak się uczyć | Zgodnie z Programem Wychowawczym | |
9. Uczniowie naszej szkoły mają prawidłowe kontakty interpersonalne | Zgodnie z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki | |
10. Szkoła promuje zdrowy styl życia | 1. Akcja „Lekki tornister” | |
2. Powszechna fluoryzacja | ||
3. Promowanie zdrowego odżywiania – SU „Żaczek” | ||
4. Objęcie uczniów opieką pielęgniarki szkolnej oraz podejmowania działań profilaktycznych mających na celu ochronę zdrowia uczniów | ||
5. Prowadzenie koła PCK | ||
6. Gimnastyka korekcyjna dla klas I-III | ||
7. Zajęcia sportowo-rekreacyjne dla klas IV-VI | ||
8. Organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych | ||
9. Organizacja wyjazdu śródrocznego „zielona szkoła” | ||
10. Prowadzenie ćwiczeń ruchowych na boiskach szkolnych w ramach zajęć wf i zajęć świetlicowych | ||
11. Prowadzenie żywienia zbiorowego uczniów spełniającego wymogi prawidłowego odżywiania | ||
12. Szkolenie uczniów w zakresie ratownictwa medycznego:- szkolenie udzielania pierwszej pomocy w związku z egzaminem na Kartę Rowerową- „Ratujemy i uczymy ratować” – akcja pod patronatem WOŚP | ||
11. Szkoła współpracuje z Radą Rodziców | 1. Modernizowanie sal lekcyjnych | |
2. Współorganizowanie imprez i uroczystości klasowych, szkolnych i środowiskowych | ||
3. Organizowanie spotkań z rodzicami na temat ciekawych zawodów | ||
4. Pozyskiwanie Rodziców do współrealizacji programów profilaktycznych i wychowawczych |