Złote Szkoły NBP | Debata szkolna | Warsztat uczniowski |
Karty pracy Artykuł Krzyżówki Prezentacje Prace plastyczne Quiz |
Scenariusze Relacje z lekcji Infografiki Fotorelacja Relacje on-line na facebooku |
W naszej szkole, w ramach zadania Lekcje z ekonomią, przeprowadzono lekcje o charakterze interdyscyplinarnym. Podczas każdej lekcji nauczyciel połączył zagadnienia ekonomii ze swoją dziedziną wiedzy. Kilka lekcji przeprowadzono jako cykl lekcji.
Jak powstaje banknot? Chemia – Michalina Wójcik. Nauczyciel: Renata Kmita
Uczniowie wiedzą: jak wygląda tworzenie banknotu, z jakiego materiału tworzone są banknoty, poprzez jakie funkcje tworzone są banknoty. Lekcje wyróżnia między innymi pokazanie jak wygląda plan banknotu, pokazane jest jak tworzy on się krok po kroku. Poprzez jakie funkcje zostaje wyrobiony, np. z jakiego materiału powstają pieniądze lub jak są grawerowane. Z lekcji uczniowie dowiedzieli się jak powstaje banknot. Jak wygląda jego plan czyli tworzenie projektu banknotu, później powstaje produkcja papieru, druk banknotu bardzo starannie wykonane poprzez druk stalorytniczy. Następnie jest grawerowanie banknotu, nadawanie najważniejszych cech banknotu oraz trudnych do podrobienia fragmentów. Pokazane są również twarze na banknotach. Ciekawostką jest, że aby wydrukować jeden banknot potrzeba 50 groszy. Poznali dokładnie jak powstaje banknot i jak wygląda cały proces powstawania pieniądza. Wykonano wspólnie krzyżówki, quizy oraz karty pracy.
Co warto wiedzieć o pieniądzach i jak sprawdzać autentyczność banknotów? Fizyka- Michalina Wójcik. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Lekcje wyróżnia między innymi pokazanie jak sprawdzać autentyczność, co musi zawierać każdy banknot oraz jakie są nominały polskich pieniędzy. Co jest najważniejsze by nie mylić się w odróżnianiu od siebie banknotów i jak to robić. Na lekcji dowiedzieli się co musi zawierać każdy banknot, między innymi jaki są nominały i co muszą posiadać. Jak zweryfikować autentyczność banknotu na przykład 1.dotknąć powierzchni banknotu nie są one idealnie płaskie. 2.obejrzeć banknot pod światłem jest tam dużo ukrytych elementów. 3.spójrz na banknot pod różnymi kontami, poruszaj nim, na wszystkich banknotach ukryte są różne symbole i znaki. 4.obejrzyj pod lupą lub w świetle UV, w świetle ultrafioletowym są pokazane symbole. Uczniowie zobaczyli gdzie są jakie ukryte znaki rozpoznawcze oraz jak je rozpoznawać. Zrobiono wspólnie quiz, krzyżówkę oraz kartę pracy. Uczniowie poznali jak projektuje się i produkuje banknoty. Wiedzą jaka jest trwałość banknotów i który „żyje” najdłużej. Z czego są wykonane polskie banknoty, kiedy banknot staje się pieniądzem poznali emisje banknotów serii „Władcy polscy” ile jest ich obecnie w obiegu i czym się różnią, na czym polega modernizacja zabezpieczeń banknotów i jak często jest przeprowadzana. Poznali przykłady fałszerstw pieniędzy w Polsce kiedyś i teraz i nowoczesne zabezpieczenia polskich banknotów. Jak odróżnić falsyfikat od autentycznego pieniądza.
Pieniądz i jego historia w dziejach Polski – historia – Michalina Wójcik. Nauczyciel: Marcin Morawiec
-Podczas lekcji zrealizowano założone cele, wyjaśniono: czym jest pieniądz, jak powstał pieniądz, początek pieniądza polskiego, jakie zmiany w systemie monetarnym powstały w Polsce. Lekcję wyróżnia to, że pokazana jest historia pieniądza. Kiedy on powstał oraz jaki był jego początek. Wytłumaczone jest również co to jest pieniądz oraz jakie zmiany w systemie monetarnym powstały w 1995 roku. Na lekcji uczniowie dowiedzieli się czym jest pieniądz, jakie są środki materialne i niematerialne pieniądza. Jak powstał pieniądz, kiedy został pierwszy raz stosowany na świecie środek płatniczy oraz w jakim państwie on powstał. Następnie pokazany jest początek polskiego pieniądza. Omówiono historię pieniądza oraz walutę, która została ustanowiona po odzyskaniu niepodległości przez Polskę. Zmiany w Polskim systemie monetarnym, pokazane jest od kiedy Polska wprowadziła ten system oraz na czym on polegał, nowe waluty oraz pierwsze początki monet w Polsce. Podsumowano wiadomości poprzez wspólną krzyżówkę, kartę pracy oraz quizy.
Polscy nobliści na banknotach i monetach. Polskie monety jako zapis czasów i technologiczne osiągnięcie.– j. polski – J. Górska. Nauczyciel: Michał Spieczyński
Podczas tej lekcji uczniowie dowiedzieli się jacy polscy nobliści pojawili się na monetach. Dowiedzieli się że nagroda nobla jest przyznawana od 1901r. Dowiedzieli się że na takiej monecie pojawiła się Maria Skłodowska-Curie. Uczniowie nauczyli się też że na takiej monecie miał możliwość pojawić się Henryk Sienkiewicz. Dowiedzieli się że Władysław Reymont także dostał swoja monetę o nominale 100zł. Dowiedzieli się że Narodowy Bank Polski wyemitował monetę dla Czesława Miłosza. Nauczyli się też tego że Lech Wałęsa dostał swoją monetę
Mikołaj Kopernik i jego odkrycia w dziedzinie ekonomii fizyka – J. Górska. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Podczas tej lekcji uczniowie nauczyli się tego jakimi dziedzinami zajmował się Kopernik. Dowiedzieli się o prawie Kopernika-Greshama i o tym na czym ono polega. Dowiedzieli się o tym jakie propozycje zawierał traktat o monecie pt. „Zasady bicia monety”. Dowiedzieli się też, że Narodowy Bank Polski z okazji 550 rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika wprowadził do obiegu monety i banknoty kolekcjonerskie z podobizną astronoma. Nauczyli się też tego, że z tej okazji Poczta Polska wydała pamiątkowy znaczek. Po prezentacji uczniowie zrobili quiz i krzyżówkę. Następnie wysłuchali i obejrzeli infografikę, która podsumowała cały temat.
Matematyka w ekonomii. Ceny, inflacja, procenty. Pieniądz jako jednostka obrachunkowa.– matematyka – J. Górska. Nauczyciel: Justyna Baran
Podczas tej lekcji uczniowie nauczyli się o tym że Frisch był tym, który wymyślił pojęcie ekonometrii. Następnie dowiedzieli się czym jest inflacja i zgłębili jej temat. Potem dowiedzieli się co oznacza pojęcie matematyki w NBP. Dowiedzieli się czym jest stopa inflacji i jaką ma ona funkcje. Poznali prosty wzór na jej obliczenie. Omówili przyczyny inflacji. Dowiedzieli się także, ile wyniosła inflacja w listopadzie 2023r. Nauczyli się co jest celem polityki monetarnej NBP. Po prezentacji wykonali quiz i krzyżówkę. Potem wysłuchali i obejrzeli infografikę która podsumowała temat.
Polska droga do wolności, serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych – historia – J. Górska. Nauczyciel: Marcin Morawiec
Podczas tej lekcji uczniowie dowiedzieli się więcej o serii monet „Polska droga do wolności”. Poznali historie polskiej monety. Dowiedzieli się jakie monety NBP wyemitowało w ramach serii polska droga do wolności. Dowiedzieli się jakie serie monet ma w planach wyemitować NBP. Nauczyli się tez z jakich surowców są produkowane monety kolekcjonerskie. Nauczyli się tez jakimi materiałami są wykonywane ozdobne elementy monet kolekcjonerskich. Dowiedzieli się również czym różnią się banknoty kolekcjonerskie od banknotów zwykłych. Po prezentacji uczniowie zrobili quiz i krzyżówkę. Następnie wysłuchali i obejrzeli infografikę.
,,Jak sprawdzać złoto – Badanie gęstości metodą Archimedesa”. Iga Kowalik. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Podczas tej lekcji nauczyliśmy się jak weryfikować jakość i rzetelność złotych wyrobów oraz nie dać się na nich oszukać. Poznaliśmy np.:
- Metodę magnesu – Złoto i srebro są diamagnetykami tj. nie reagują na magnes więc jeśli “złota” moneta zareaguje to oznacza to, że jest ze stopu innych metali.
- Linijkę Fischa – Proste narzędzie wielofunkcyjne pozwalające zmierzyć rozmiary i masę monety, tym samym pozwalając na obliczenie jej gęstości i weryfikację autentyczności.
- Test rezonansowy – Złote monety można rozpoznać również wykorzystując choćby aplikację mobilną która sprawdzi dźwięk uderzających o siebie monet.
Nauczyliśmy się również jak nie dać się oszukać kupując złoto. Dowiedzieliśmy się na przykład, że na rynku kruszców nie ma okazji cenowych, i tanie “złoto” to w rzeczywistości falsyfikat, prawdopodobnie tombak.
Złoto – metal cenny i pożyteczny. Złoty. Wszystko, co chcecie wiedzieć o monetach. Fizyka – Roman Wojdyga. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Uczeń zna właściwości fizyczne złota, potrafi wymienić zastosowania złota, wie, ze złoto jest szczególnym składnikiem rezerw dewizowych banków centralnych, potrafi przeliczać jednostki.
Uczeń wie, że złoto jest metalem drogocennym i niezwykle pożytecznym. Dzięki swoim właściwościom fizycznym jest praktycznie niezniszczalne i szeroko wykorzystywane – od medycyny po technologie kosmiczne. Narodowy Bank Polski posiada obecnie 228,6 ton złota, które przechowywane jest w skarbcu Narodowego Banku Polskiego oraz w skarbcu Banku Anglii. Uczeń wie, czym jest relief, narzędzie pierwotne i stempel, czyli jak produkuje się monety w mennicy. Cele wychowawcze: kształtowanie postaw przedsiębiorczości – uczeń opracowuje infografikę nt. właściwości fizycznych złota i jego zastosowania, kształtowanie umiejętności selekcjonowania i krytycznej analizy informacji oraz argumentowania, kształtowanie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów. Lekcję wyróżnia zastosowanie ciekawych środków dydaktycznych: infografika, quiz, karty pracy, film edukacyjny oraz metoda pracy: obserwacja, ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pogadanka , „burza mózgów” , wykład.
Monety i banknoty powszechnego obiegu. Jak oszczędzać energię elektryczną? Praca i moc w gospodarstwie domowym. Fizyka – nauczyciel: J. Czapla
Uczeń: zna banknoty i monety powszechnego obiegu, zna zasady użytkowania banknotów i minet w Polsce. Podaje przykłady urządzeń, w których energia elektryczna przekształcana jest na inny rodzaj energii, zna rodzaje elektrowni, w których wytwarzana jest energia elektryczna, stosuje wzory na pracę i moc prądu elektrycznego, odczytuje dane z tabliczki znamionowej urządzeń elektrycznych, zna jednostki pracy i mocy, oblicza pracę i moc prądu elektrycznego, przelicza energię elektryczną w kWh na dżule, oblicza ilość i koszt energii elektrycznej zużywanej w domu. Wie jak oszczędzać energię elektryczną.
Fizyka w NBP. Fizyka. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Uczeń wie: Jakie są etapy tworzenia banknotów, jakiego rodzaju promieniowania używa się do sprawdzania banknotów, jakie są etapy sprawdzania banknotów, w jakich miejscach publicznych sprawdza się banknoty? (np. sklep, bank,kawiarnia), jak wygląda zatrudnienie w NBP.
Ile waży milion złotych? Droga pieniądza z banku centralnego do portfela. Fizyka. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Uczeń zna jednostkę podstawową masy w układzie SI. Uczeń potrafi zamieniać jednostki masy( wielokrotności i podwielokrotności). Lekcję wyróżniają ciekawe metody pracy i odpowiednio dobrane materiały i środki dydaktyczne: Prezentacja – ile waży milion złotych. Doświadczenie- pomiar masy monet. Praca w grupach – obliczanie masy miliona złotych w różnych nominałach banknotów i monet. Uczeń wie, ze bank centralny to bank banków i bank emisyjny. wie kto jest uczestnikami krajowego obrotu gotówkowego, poza bankiem centralnym, wie jak wygląda obieg gotówki w gospodarce.
Ile wart jest pieniądz? Zatrudnienie w NBP. Doradztwo zawodowe. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Uczeń: Poznaje zagadnienia dotyczące pieniądza, funkcji pieniądza, obrotu gotówkowego w Polsce oraz zna wartość pieniądza, zna wynagrodzenia w wybranych zawodach, minimalne wynagrodzenie, średnie wynagrodzenie w Polsce. Uczniowie zapoznawani zostają z zagadnieniem pieniądza poprzez prezentację multimedialną. Zagadnienia ekonomiczne przekazane w trakcie lekcji: Co to jest pieniądz? Ewolucja form pieniądza (barter, płacidło, monety, banknoty, karty płatnicze, pieniądz fiducjarny, waluta wirtualna). Właściwości pieniądza. Funkcje pieniądza. Wartość pieniądza. Obieg pieniądza w gospodarce. Inflacja – podział, typy, skutki, sposoby przeciwdziałania. Hiperinflacja. Spirala inflacyjna. Stopa inflacji. Inflacja w Polsce. Wielkie kryzysy inflacyjne. Pieniądz a zawód-minimalna krajowa, przeciętne wynagrodzenie. Uczniowie poznali zawody NBP.
Złoty. Bankomaty i konwoje. Jak zostać konwojentem? Doradztwo zawodowe. Nauczyciel: Jolanta Czapla
Uczeń poznaje zagadnienia: Jak konwojowane są pieniądze, jak zostać konwojentem, jakie technologie wykorzystuje się dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozu pieniędzy, jak pieniądze trafiają do banków i bankomatów, na czym polega proces wypłacania pieniędzy z bankomatu.
Wielkie Bitwy – serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. – historia –Szymon Gromadzki. Nauczyciel: Marcin Morawiec
NBP wyemitowało 3 monety poświęcone wielkim bitwom pod Grunwaldem oraz Kłuszynem,
Bitwa pod Grunwaldem ,Moneta Srebrna Bitwa pod Grunwaldem odbyła się w 1410r. NBP postanowiło upamiętnić to wydarzenie i stworzyli srebrną monetę 2 lipca 2010r. Moneta waży 14,14g została wykonana stemplem lustrzanym i jej wartość nominalna to 10zł.
Bitwa pod Grunwaldem Nordic Gold -Drugą moneta wykonaną żeby upamiętnić bitwę pod Grunwaldem jest Nordic Gold powstała 1 lipca 2010r. Waży ona 8,15g. Została wykonana stemplem zwykłym i jej wartość to 2zł.
Bitwa pod Kłuszynem Moneta Srebrna – Aby upamiętnić bitwę pod Kłuszynem NBP wyemitowało monetę srebrną 2 lipca 2010r. waży ona 14,14g i ma wartość nominalną 10zł oraz została wykonana stemplem lustrzanym.
NBP i jego funkcja emisyjna. WOS – Szymon Gromadzki. Nauczyciel: Marcin Morawiec
Uczniowie wiedzą:
-Kto emituję pieniądze(Tylko Narodowy Bank Polski może emitować znaki pieniężne Rzeczypospolitej Polskiej. Jest jedyną instytucją która może wprowadzać do obiegu złoty i grosze).
-W jakich grupach są emitowane znaki pieniężne?Pierwsza grupa to monety i banknoty obiegowe a druga to monety i banknoty kolekcjonerskie
-Wprowadzanie nowego znaku pieniężnego odbywa się podczas zarządzania prezesa NBP podczas której ustala termin emisji wartość i wzór
-Wycofywanie znaku pieniężnego odbywa się tez podczas zarządzenia prezesa NBP wtedy podaje termin wycofania i zasady jego wymiany
-Wymiana i zatrzymywanie fałszerstwa znaków pieniężnych. Narodowy Bank Polski ustala zasady wymiany zużytych i uszkodzonych znaków pieniężnych oraz zatrzymywania fałszywych znaków pieniężnych. Blokuje on fałszerstwa bez prawa zwrotu równowartości
Polskie kluby piłkarskie- serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. WF – Szymon Gromadzki. Nauczyciel: Grzegorz Mentel
Podczas lekcji zostały przedstawione monety kolekcjonerskie polskich klubów piłkarskich.
NBP stworzyło monety kolekcjonerskie dla Legii Warszawy, Warty Poznań i Polonii Warszawy w dwóch rodzajach. Uczeń został zapoznany z monetami kolekcjonerskimi.
Legia Warszawa NBP dla Legii warszawy wyemitowało jedna monetę kolekcjonerską (Monetę srebrną) powstała 4 kwietnia 2016r. Moneta waży 7,07g i była wykonywana stemplem lustrzanym.Jej wartość nominalna to 5zł
Warta Poznań Warta Poznań od NBP dostała dwie monety Nordic Gold i Monetę srebrną ta srebrna została wyemitowana 3 lipca 2013r. waży 7,07g ma wartość 5zł i jest wykonana stemplem lustrzanym Nordic gold Została wydana w ten sam dzień waży 8,15g i ma wartość 2 zł w tym przypadku została wykonana stemplem zwykłym
Polonia Warszawa Dla polonii NBP także stworzyło 2 monety srebrna Powstała 18 listopada 2011r. waży 7,07g jest wykonana stemplem zwykłym i jak poprzedniczka ma wartość 5 zł za to Nordic Gold powstało tego samego dnia ma wartość 2xł wykonana jest stemplem zwykłym i waży 8,15g.
W czasie lekcji poznali szczegółowe informacje odnośnie monet, jaka jest ich waga, jakim stemplem były wykonane lub czy są monetą srebrną czy Nordic gold.
Czym są pieniądze? WOS – R. Wojdyga. Nauczyciel: Marcin Morawiec
Uczeń zna ekonomiczne funkcje pieniądza, wie czym jest pieniądz, jakie są pożądane cechy pieniądza, formy pieniądza, poznał historię pieniądza, zna wartość pieniądza.
Historia polskiej muzyki rozrywkowej. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. Muzyka – Lena Kaczmarczyk – Nauczyciel: Marzena Szydło
Uczeń wie, ze Narodowy Bank Polski w 2009 rozpoczął emisję monet mających na celu upamiętnienie twórczości muzyków i ich nietuzinkowych osobowości. Z tej serii zostały wybite dwuzłotowe monety obiegowe ze stopu Nordic Gold oraz srebrne monety kolekcjonerskie. Uczeń poznał Serię monet “Historia polskiej muzyki rozrywkowej” .
Związki frazeologiczne o pieniądzach. Złote Szkoły NBP. Nauczyciel: Michał Spieczyński.
Uczeń:
- korzysta ze słowników frazeologicznych; potrafi wyszukiwać odpowiednie frazy,
- bada źródła internetowe: https://sjp.pwn.pl/,
- przedstawia własne rozumienie związków frazeologicznych,
- uzasadnia swoje zdanie,
- zna wartości polskiej waluty,
- zna powody tłoczenia nominałów okazjonalnych.
Lekcję wyróżniają ciekawe metody i formy pracy: wykonanie przez uczniów (praca grupowa) krzyżówki dotyczącej treści prezentacji. Gra w kalambury – wylosowanie przez wybranego ucznia przykładowego związku frazeologicznego. Samodzielne wykonanie karty pracy (z wykorzystaniem słowników frazeologicznych).Omówienie karty pracy, przykładowe propozycje uczniów. Wypełnienie karty pracy w zespołach uczniowskich. Ewaluacja karty pracy. Podsumowanie zajęć w formie multimedialnego quizu (z wykorzystaniem smartfonów).
Wielkie aktorki. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych – Iga Kowalik. Nauczyciel: Barbara Kłos.
Uczniowie obejrzeli ciekawą prezentację multimedialną. Prezentacja obejmowała przedstawienie sylwetek: aktorki Heleny Modrzejewskiej, aktorki Antoniny Hoffmann oraz aktorki i pisarki Gabrieli Zapolskiej. Uczniowie zapoznali z serią monet kolekcjonerskich z wizerunkami artystek. Następnie rozwiązali quiz, krzyżówkę I kartę pracy również poświęcone wspomnianym osobom. Jako podsumowanie zaprezentowano infografikę, w której zostały zawarte najważniejsze informacje z lekcji.
Bankowość w Wielkiej Brytanii. – język angielski – Iga Kowalik. Nauczyciel: Magdalena Żak.
Lekcję wyróżniała prezentacja, która obejmowała: historię Banku Anglii, informacje o założycielu tego banku- Williamie Petersonie, Początki Banku, bankowość UK obecnie, kategorie bankowości, system bankowy UK, Największe banki Wielkiej Brytanii oraz słówka po angielsku związane z naszym tematem. Następnie uczniowie rozwiązali quiz, krzyżówkę i kartę pracy również poświęcone bankom UK.
Pecunia non olet – historia. Nauczyciel: Magdalena Żak.
Uczniowie odpowiadają według własnej wiedzy: jakie funkcje pełnią współcześnie banki? jakie środki płatności możemy wykorzystywać do transakcji? – „burza mózgów”. Prezentacja: „Pecunia non olet”- krótka historia pieniędzy i banków. Prezentacja zapoznała uczniów z zagadnieniem handlu wymiennego, wprowadzeniem umownych środków płatniczych (płacideł) oraz pojawieniem się koncepcji pieniądza. W prezentacji przedstawiano również krótką historię rozwoju bankowości na świecie i w Polsce: rodzaje banków i ich najważniejsze funkcje. Uczniowie po zapoznaniu się z prezentacją wykonali własne notatki i krzyżówkę, w oparciu o poznane informacje. Zagadnienia ekonomiczne przekazane w trakcie lekcji: barter (handel wymienny), płacidło, weksel, moneta kruszcowa, mennica, banknot, bank.
Auf der Bank-bankowość w Niemczech. Język niemiecki – Amelia Kucab. Nauczyciel: Magdalena Nowak
Lekcja miała na celu przekazanie uczniom słownictwa związanego z bankowością w Niemczech oraz doskonalenie umiejętności porozumiewania się w języku niemieckim. Zaskoczono uczniów prezentacją multimedialną, przedstawiającą różne miejsca w Niemczech związane z bankowością. Podczas prezentacji uczennica wprowadziła nowe słownictwo, dzieląc się wiedzą na temat funkcji banków oraz miejsc, w których możemy spotkać się z terminem “Auf Der Bank”. Lekcja nabrała interaktywnego charakteru dzięki zastosowaniu quizu. Uczniowie angażowali się w rozwiązywanie pytań związanych z bankowością, a wyniki pojawiały się na ekranie, umożliwiając natychmiastową ocenę. To doskonałe narzędzie pomogło w utrwaleniu nowych informacji. Kolejny etap lekcji to praktyczne ćwiczenia, które miały na celu wzmocnienie zdobytej wiedzy. Uczniowie otrzymali karty pracy, na których musieli uzupełnić luki w wyrazach, wybrać poprawne odpowiedzi oraz odnaleźć słowa w wykreślance. Wprowadzenie krzyżówki zainspirowało uczniów do współpracy i rozwiązania zagadek związanych z tematem lekcji. Lekcję zakończono podsumowaniem, podczas którego Amelia Kucab krótko powtórzyła najważniejsze zagadnienia i słówka związane z bankiem. Infografika służyła jako wizualne wspomaganie dla uczniów, umożliwiając jeszcze raz przypomnienie sobie kluczowych informacji.W ten sposób lekcja “Auf Der Bank” stała się nie tylko skarbnicą nowej wiedzy z zakresu bankowości w Niemczech, ale także interaktywnym doświadczeniem, w którym uczniowie aktywnie uczestniczyli w procesie nauki języka niemieckiego. Pani Magdalena Nowak, będąc nauczycielem nadzorującym, sprawiła, że lekcja była zarówno edukacyjna, jak i angażująca, pozostawiając uczniom niezapomniane wrażenia związane z nauką języka niemieckiego.
Banknoty i inne znaki pieniężne ze świętymi. Religia – Iga Kowalik. Nauczyciel: ks Tomasz Flak
Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną, która została zrobiona w programie Microsoft Power Point. Prezentacja obejmowała: Wszystkie banknoty I monety z wizerunkiem Jana Pawła II, banknot poświęcony Mikołajowi Kopernikowi, banknot wydany na 300-lecie koronacji Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej oraz ciekawostkę nt. Mikołaja Kopernika. Następnie uczniowie rozwiązali quiz, krzyżówkę I kartę pracy również poświęcone temu tematowi. Jako podsumowanie Iga zaprezentowała infografikę, w której zostały zawarte najważniejsze informacje z lekcji.
Polscy malarze XIX i XX w. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. Plastyka – Dawid Babiracki. Nauczyciel: Ewa Małysa
Uczniowie dowiedzieli się co to jest: nakład, próba, stempel, jacy malarze / malarki zostali uwiecznieni na monetach z 19 i 20 wieku . Uczniowie poznali informacje podstawowe o danych malarzach. Na prezentacji były uwiecznione monety z malarzami: Olga Boznańska, Alfred Jan Maksymilian Kowalski, Piotr michałowski, Zofia Stryjeńska, Artur Grottger, Władysław Krzemiński, Leon Jan Wyczółkowski.
Poczet królów i książąt polskich. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. Historia – Roman Wojdyga. Nauczyciel: Marcin Morawiec.
Uczeń poznał poczet królów i książąt polskich poprzez prezentacje monet kolekcjonerskich.
Historyczne miasta Polski. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. Geografia. Michalina Wójcik. Nauczyciel: Ewa Misztal.
Na lekcji uczeń dowiedział się czym jest moneta, jak wyglądają monety dawnych starszych miast. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych pokazują miasta między innymi Konin, Racibórz, Gniezno itd. Na prezentacji pokazane są historie monet, nominały. Motety przedstawiają zabytki danego miasta. Daty ważnych wydarzeń tych miast. Na koniec lekcji wykonano krzyżówki, quizy oraz karty pracy.
Polscy podróżnicy i badacze. Serie monet kolekcjonerskich i okolicznościowych. Geografia. Julia Ziółkowska. Nauczyciel: Ewa Misztal.
W 1997 roku Narodowy Bank Polski wprowadził serię poświęconą wybitnym polskim podróżnikom i ich osiągnięciom. Wydano łącznie 10 edycji monet z wizerunkami różnych podróżników, naukowców i geografów. Stworzono zbiór monet o nominale 2 złote okolicznościowych ze stopu Nordic Gold oraz o nominale 10 złotych kolekcjonerskie ze stopu srebra próby 925. Ich awers i rewers są zmienne. Do stałych elementów należą: orzeł, rok emisji monety, nominał, a także napis Rzeczpospolita Polska. Ostatnią monetę wydano w roku 2011.
Rola pieniądza w gospodarce. Geografia. Julia Ziółkowska. Nauczyciel: Ewa Misztal.
Ochrona bankowa pieniądza-zabezpieczenia i weryfikacje na koncie bankowym. Informatyka. Nauczyciel: Danuta Kiełb.
- rozwinięcie u uczniów i uczennic kompetencji cyfrowych niezbędnych do bezpiecznego poruszania się w sieci, zwłaszcza podczas wykonywania transakcji finansowych on-line;
- zaznajomienie z prawami klientów w związku z autoryzowanym lub nieautoryzowanym dostępem do konta czy karty kredytowej;
- wskazanie instytucji pomagających ofiarom wybranych przestępstw o charakterze finansowym w sieci, takich jak np. phising.
- omówienie zabezpieczenia banknotówi jak sprawdzć ich auntentycznosć.
Banki w Polsce. Wszystko o banku centralnym NBP. Informatyka. Nauczyciel: Danuta Kiełb.
- rozwinięcie u uczniów i uczennic kompetencji cyfrowych niezbędnych do bezpiecznego poruszania się w sieci, zwłaszcza podczas wykonywania transakcji finansowych on-line;
- zaznajomienie z prawami klientów w związku z autoryzowanym lub nieautoryzowanym dostępem do konta czy karty kredytowej;
- wskazanie instytucji pomagających ofiarom wybranych przestępstw o charakterze finansowym w sieci, takich jak np. phising.
- – planowanie wydatków
- -bank
- -bank centralny
- – monitorowanie wydatków – rola monitoringu
- – sposoby monitorowania wydatków, w tym poprzez aplikacje internetowe
- – sposoby ochrony dostępu do konta
- – budowa i zmiana hasła, hasło słabe i mocne
- – oszustwa internetowe, pishing
- – autoryzacja transakcji
- – ochrona danych
Budżet domowy. Monitorowanie wydatków w programie Ms Excel. Informatyka. Nauczyciel: Danuta Kiełb.
Cykl lekcji informatyki, przeprowadzony zgodnie z podstawą programową, miał na celu rozwijanie podejścia algorytmicznego przy rozwiązywaniu sytuacji problemowych z dziedziny ekonomii z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego w programie Ms Excel.
Przedstawiony problem monitorowania własnych wydatków z budżetu domowego, realizowanych w ramach tzw. kieszonkowego, uczniowie mieli opracować w postaci zbiorczego zestawienia miesięcznych wydatków w postaci sumarycznej oraz ustalić kategorie wydatków i obliczyć ich wielkość. Obliczenia wykonali w formie tabeli z zastosowaniem formuły dodawania i odejmowania (dwoma sposobami). Ponadto opracowali wizualizację z wykorzystaniem narzędzia Wykresy z zastosowaniem formatowania obszaru wykresu i wprowadzenia etykiety danych.
Historia bankowości. Korzystanie z przeglądarek. Informatyka. Nauczyciel: Danuta Kiełb.
- rozwinięcie u uczniów i uczennic kompetencji informatycznych w zakresie umiejętności projektowania tabel, zawierających zaznajomienie z historią bankowości poznanie historii złotego od 100 lat.
- wskazywanie formuł w arkuszu kalkulacyjnym, obliczających stopy procentowe, przeliczających waluty po kursie dnia;
- korzystanie z internetowych programów i kalkulatorów.
historia bankowości
-funkcje banku centralnego
-co to jest pieniądz,
-funkcja emisyjna banku
Historia pieniądza. Korzystanie z przeglądarek. Informatyka. Nauczyciel: Danuta Kiełb.
- rozwinięcie u uczniów i uczennic kompetencji informatycznych w zakresie umiejętności projektowania tabel, zawierających formuły monitorujące wpływy i wydatki w budżecie domowym w cyklu miesięcznym i rocznym;
- zaznajomienie z historią pieniądza, poznanie historii złotego od 100 lat.
- wskazywanie formuł w arkuszu kalkulacyjnym, obliczających stopy procentowe, przeliczających waluty po kursie dnia;
korzystanie z internetowych programów i kalkulatorów
– historia pieniądza , złotego
-co to jest pieniądz, funkcje pieniądza
– monitorowanie wydatków – rola monitoringu
– sposoby monitorowania wydatków, w tym poprzez aplikacje internetowe
– kredyty i pożyczki – stopy procentowe, kursy walut
– sposoby ochrony dostępu do konta
– autoryzacja transakcji
– ochrona danych
Monety i banknoty w obiegu powszechnym i kolekcjonerskim. Informatyka. Nauczyciel: Danuta Kiełb.
– banknoty i nonety w obiegu powszechnym
– sposoby monitorowania wydatków, w tym poprzez aplikacje internetowe
– autoryzacja transakcji, ochrona danych
- – rozwinięcie u uczniów i uczennic kompetencji informatycznych w zakresie umiejętności projektowania tabel, zawierających formuły monitorujące wpływy i wydatki w budżecie domowym w cyklu miesięcznym i rocznym;
- zaznajomienie z historią złotego
- poznanie bank.
- poznanie monet i banknotów w obiegu powszechnym i kolekcjonerskim
- wskazywanie formuł w arkuszu kalkulacyjnym, obliczających stopy procentowe, przeliczających waluty po kursie dnia;
- korzystanie z internetowych programów i kalkulatorów.
Fizycy, którzy interesowali się ekonomią. Fizyka, J.Ziólkowska. Nauczyciel: J. Czapla
Uczniowie potrafią odpowiedzieć na pytanie czy fizyka jest potrzebna w ekonomii?
Fizyka to nauka o molekułach. W ekonomii także mamy takie molekuły – ludzi. Niektóre narzędzia wykorzystywane w fizyce mogą przydać się w ekonomii. To dzięki zaimplementowaniu badań fizyków nad prawdopodobieństwem wystąpienia rzadkich zdarzeń, dowiedzieliśmy się, że tradycyjne modele ekonomiczne nie umiały oszacować ryzyka ekstremalnych zdarzeń w gospodarce. Fizycy patrzą na świat jak na różne systemy, które wchodzą ze sobą w interakcję, nie ograniczają się do kalkulacji czysto statystycznej, Wiedzą, jak jedne zdarzenia mogą wpływać na inne, pozornie totalnie z nimi niepowiązane.
Mikołaj Kopernik był autorem pierwszych polskich dzieł ekonomicznych, w których przedstawił oryginalne i ponadczasowe koncepcje, m.in. teorię kruszcową pieniądza, a także precyzyjnie sformułował prawo wypierania z obiegu pieniądza lepszego przez pieniądz gorszy.
Prawo Kopernika-Greshama – To zasada mówiąca o tym, że jeśli jednocześnie istnieją dwa rodzaje pieniądza, pod względem prawnym równowartościowe, ale jeden z nich jest postrzegany jako lepszy, ten ,,lepszy’’ pieniądz będzie gromadzony, a w obiegu pozostanie ten ,,gorszy’’.
Newton jako pierwszy stworzył kompletny rachunek różniczkowy, bez którego nowoczesna fizyka i matematyka byłyby niemożliwe. Jest wykorzystywany również w biologii i ekonomii. Newton postanowił to zrobić po przeczytaniu pracy Pierre de Fermata, który
podał przykłady zastosowania rachunku różniczkowego. Osiągnięcia miał również na polu monetarnym – walczył z fałszerzami, także za pomocą ząbków, a najlepszego fałszerza – powiesił.
Złote Szkoły NBP | Debata szkolna | Warsztat uczniowski |